Over ons Campus Fryslân

Wierenga-Rengerink PhD prijs voor Bram van Vulpen tijdens de Ceremony of Merits

22 mei 2024

De RUG heeft verschillende prijzen uitgereikt aan excellente onderzoekers en studenten tijdens de Ceremony of Merits op 21 mei 2024. De Wierenga-Rengerink PhD prijs voor de beste RUG-dissertatie ging naar dr. Bram van Vulpen (Campus Fryslân). De Gratama Wetenschapsprijs was voor Léonie de Jonge (Faculteit der Letteren). Daarnaast werd de beste student van elke faculteit beloond met een GUF-100 prijs ter hoogte van €2500, bedoeld voor studie of onderzoek.

Prof Christiaan Boerma en dr Bram van Vulpen
Prof. dr. Christiaan Boerma en dr. Bram van Vulpen

Bram van Vulpen ontvangt de Wierenga-Rengerink PhD Prijs voor zijn dissertatie Politics out of Place. Understanding the Geography of discontent in the Netherlands from a Spatial Justice Perspective, waarop hij promoveerde bij Campus Fryslân. Van Vulpen gebruikt hierin een theoretisch vernieuwende benadering, door de casus van Nederland te verbinden aan het bredere opkomende internationale wetenschappelijke discours over ruimtelijke rechtvaardigheid. Met zijn originele werk heeft Van Vulpen het academische veld over onbehagen en geografie echt een stap verder gebracht.

De Wierenga-Rengerink PhD prijs wordt uitgereikt aan de RUG-promovendus die het afgelopen kalenderjaar de beste dissertatie heeft geschreven. Iedere faculteit kiest een eigen winnaar en uit deze groep wordt door een jury van voormalig rectoren een winnaar gekozen. Alleen uitzonderlijk goede proefschriften komen in aanmerking (minimaal cum laude). De familie Wierenga-Rengerink stelt het prijzengeld beschikbaar. De winnaar ontvangt €7.500 ten behoeve van verdere academische ontwikkeling.

Laatst gewijzigd:22 mei 2024 12:01