Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Campus Fryslân University College Fryslân: Global Responsibility & Leadership

Dr. Matt Coler ontdekt nieuwe wegen in onderwijsland

17 maart 2020

Terwijl hij thuis werkt - met aan zijn voeten een spelende peuter - vertelt dr. Matt Coler, assistent professor en programmamanager Language, Culture & Technology, hoe hij online lessen cultuur- en taalvaardigheden geeft. Afgelopen vrijdag stapte Matt Coler vlot over op online lesgeven en hij vermoedt dat deze ervaring een blijvende impact kan hebben op de manier waarop hij doceert, ook na de coronacrisis.

Vanwege het interactieve karakter van zijn lessen zocht Matt een boeiende manier voor zijn studenten om online deel te nemen aan het college. 'Een ‘skills lab’ is geen standaard college, dus ik wil niet dat mijn studenten naar een scherm kijken terwijl ik de hele tijd praat.' Een actieve groepsdiscussie is een essentieel onderdeel van het college dus na waarschuwingen over mogelijke sluiting van universiteiten, bereidde Matt de overstap naar online onderwijs voor. Hij plaatste op vrijdag, de eerste dag van de fysieke sluiting van de universiteit, een GoogleDocs online zodat studenten video's kunnen bekijken en bespreken, hun eigen "hands-on learning" doen, eigen materiaal uploaden en contact leggen met hem en elkaar door middel van wat je het beste kunt omschrijven als een cursus Wiki.

‘Deze crisis zet mij aan het denken. Het vereist dat mensen radicaal anders gaan denken, waardoor ook ik heb geherdefinieerd wat het eigenlijk betekent om te onderwijzen en te leren. Ik denk dat de impact van dit alles mijn eigen onderwijs op een positieve manier beïnvloedt. Plots blijft de inhoud van de module niet beperkt tot het klaslokaal, maar sijpelt het buiten de universiteit door in het leven van de studenten. Dit is een geweldige kans voor zowel studenten als docenten om te herdefiniëren wat het betekent om les te geven en te leren!’

Matt ervaart bijvoorbeeld dat deze manier van lesgeven studenten helpt die normaliter worstelen met actieve betrokkenheid in de klas. Vooral voor voor eerstejaars of verlegen studenten voelt het veiliger om digitaal deel te nemen aan een groepsgesprek dan door zich uit te spreken in de klas. Het moedigt studenten bovendien aan om na te denken over aspecten van taal en cultuur buiten het theoretische kader om. Aspecten die bovendien een nieuwe betekenis krijgen door de realiteit van de pandemie. Matt denkt daarom dat hij deze vorm van online lesgeven ook na de crisis blijft omarmen en heeft zijn studenten gevraagd naar hun ervaringen. ‘Het is misschien nog wat vroeg om echt conclusies te trekken, maar tot nu toe werkt het!’

Dr. Matt Coler
Dr. Matt Coler
Laatst gewijzigd:18 maart 2020 11:30
View this page in: English

Meer nieuws

  • 18 maart 2024

    VentureLab North helpt onderzoekers op weg naar succesvolle startups

    Het is menig onderzoeker al overkomen. Tijdens het werken vraag je je opeens af: zou dit niet ontzettend nuttig zijn voor de mensen buiten mijn onderzoeksveld? Er zijn allerlei manieren om onderzoeksinzichten te verspreiden. Denk bijvoorbeeld aan...

  • 04 maart 2024

    Een plantaardige sensor

    In Makers van de RUG belichten we elke twee weken een onderzoeker die iets concreets heeft ontwikkeld: van zelfgemaakte meetapparatuur voor wetenschappelijk onderzoek tot kleine of grote producten die ons dagelijks leven kunnen veranderen. Zo...

  • 11 december 2023

    Join the 'Language and AI' community

    As a part of the Jantina Tammes School, the 'Language and AI' theme is an interdisciplinary initiative that aims to encourage collaboration among academics, PhD candidates, students, and industry representatives who share a keen interest in the...