Over ons Campus Fryslân

Column Max Eisenbart: Bouw een betere toekomst

14 december 2020
Max Eisenbart, tweedejaars student Global Rsponsibility & Leadership

Op het moment van schrijven is het precies 6 maanden geleden dat universiteiten in Nederland fysiek onderwijs hebben opgeschort en grote delen van de wereld op slot gegaan zijn. De eerste reactie op de coronacrisis was gericht op het in bedwang houden van het virus en het redden van zoveel mogelijk levens. Tijdens de laatste paar maanden kwam het redden van de economie ook meer en meer in het brandpunt van de belangstelling. Op Europees niveau besloot de Europese Unie tot een reddingspakket van € 750 miljoen, tegelijkertijd werd in Nederland KLM gered door de Nederlandse Overheid.

In beide gevallen zag men de kans om deze hulppakketten te gebruiken om positieve veranderingen teweeg te brengen, aangezien beide maatregelen (deels) verbonden zijn met ‘groene’ doelen. Dit zou niet alleen een top-down proces moeten zijn dat plaatsvindt op het hoogste niveau, omdat dit niet voldoende is. Om gebruik te maken van het momentum dat deze verandering met zich meebrengt, moet er een beweging ontstaan binnen Fryslân om die delen van onze samenleving te heroverwegen die door deze crisis onder grote druk zijn komen te staan, om onze productieprocessen opnieuw te evalueren en deze groener en eerlijker te maken. Want zo maken we ze ook weerbaarder tegen toekomstige crises van gelijke aard als de huidige coronacrisis.

Daarom doe ik een beroep op beleidsmakers en ondernemers: maak gebruik van de kennis die beschikbaar is in onze Education for Sustainable Development-instellingen in de regio, zoals onze eigen Campus, Vereniging Circulair Friesland en de Regional Centre of Expertise on Education for Sustainable Development Fryslân (RCE ESD Fryslân) in oprichting. Werk daarom samen met studenten van de bachelor Global Responsibility & Leadership in hun living labs, sla de handen ineen met masterstudenten van de studie Sustainable Entrepreneurship en met (promotie)onderzoekers om meer onderscheidende inzichten en mogelijke oplossingen te verzamelen, duurzamere bedrijfsprocessen te implementeren en uw organisatie groener en eerlijker te maken.

Dus alsjeblieft, herbouw niet de economie zoals die was, maar herbouw samen een betere toekomst.

Dit artikel verscheen in Verbindt winter 2020.

Laatst gewijzigd:09 december 2020 10:36