Over ons Campus Fryslân

PhD-ceremonie Franka van den Hende - Van Spanningen naar Kansen | Curriculum Internationalisering als een Organisatieveranderingsproces

Wanneer:do 20-06-2024 11:00 - 12:30
Waar:Auditorium, Campus Fryslân (Wirdumerdijk 34, Leeuwarden)
Franka van den Hende

Op 20 juni zal promovenda Franka van den Hende haar proefschrift - met de titel "Curriculum Internationalisation: A Dynamic Organisational Change Process" - verdedigen bij Campus Fryslân. De ceremonie bestaat uit de officiële verdediging en een lekenpraatje, dus iedereen is welkom!

NB: De verdediging is ook online via een livestream te volgen.

Internationalisering en diversiteit worden tegenwoordig met veel mooie woorden beschreven in strategieplannen van hoger onderwijsinstellingen wereldwijd. In de praktijk, echter, blijkt het internationaliseren van onderwijsprogramma’s niet zo gemakkelijk. Vaak wordt verondersteld dat dit vooral zou liggen aan te weinig interesse en betrokkenheid van de academische staf.

Franka's proefschrift bestudeert deze problematiek als organisatieveranderingsprocessen. Werken met internationale dimensies en diversiteit in het onderwijs blijkt veel veranderingen te vragen, van staf, studenten, programma’s en organisaties. Een docent moet kunnen omgaan met studenten en collega’s met diverse achtergronden in taal, onderwijs, onderzoek, en cultuur. Dit kan leiden tot misverstanden en conflicten. Ook heeft een docent te maken met snelle technologische en sociaal/ethische veranderingen in het vakgebied. Opleidingen zijn steeds breder en meer interdisciplinair. Tenslotte geeft de kritische aandacht in het politieke debat extra spanningen. Wat betekent taalkeuze voor een opleiding, wat vraagt dit van de staf en studenten? En wat zijn de implicaties voor onderwijsinstellingen?

Omgaan met dilemma's

Dit proefschrift biedt een concrete aanpak en praktische richtlijnen, zoals:

• het op basis van een specifieke context (waarom, wie, waar, wanneer) bepalen wat er veranderd kan worden (de inhoud) en hoe dit het beste aangepakt kan worden (het proces);
  • starten vanuit erkenning van sterke punten en wat er al bereikt is en staf faciliteren door passend leiderschap en ondersteuning;
  • dilemma’s erkennen, waarderen en zo goed mogelijk balanceren.

Een voorbeeld van een dilemma is Engels als een gemeenschappelijk medium van instructie in het onderwijs versus het gebruik van meerdere talen, passend bij het programma en de achtergrond van de staf en studenten. Het aanvullend gebruik van andere talen dan Engels zou hier een goede invulling kunnen zijn. Een ander voorbeeld betreft het benutten van internationale expertise, fondsen, en netwerken om de ‘brede welvaart’ in de regio te versterken (‘think global, act local’).

Dit proefschrift laat zien dat internationalisering en diversiteit in elke opleiding een specifieke betekenis en implicaties hebben. De samenstelling van staf en studenten, onderzoek en professie, de arbeidsmarktperspectieven voor studenten, en accreditaties en programma profiel zijn hierbij bepalende factoren. Strategieën, financiële en human resources, en het betrekken van relevante stakeholders moeten hier beter op afgestemd worden. De bevindingen kunnen ook gebruikt worden bij de implementatie van andere complexe concepten in het hoger onderwijs, zoals bijvoorbeeld duurzaamheid en digitaal leren.

Concluderend toont dit onderzoek wat de voorwaarden zijn voor het effectief en betekenisvol werken met diversiteit en internationalisering om bij te dragen aan kwaliteit, duurzaamheid en innovatie in hoger onderwijs, gemeenschappen, en samenlevingen.

Over Franka van den Hende

Franka van den Hende werkt sinds 1992 als ‘scholar-practitioner’ bij de Rijksuniversiteit Groningen, in verschillende rollen en contexten, met als rode draad internationalisering en diversiteit.