Skip to ContentSkip to Navigation
Alumni Steun onderzoek en onderwijs

Armoede en onderwijs: dicht de kloof

Goed onderwijs is van cruciaal belang in de huidige, snel veranderende wereldeconomie. Maar, niet voor iedereen en niet overal ter wereld is goed onderwijs gelijkwaardig beschikbaar. Dat leidt tot grote verschillen in inkomen en welvaart, en tot sociale uitsluiting. Om beter inzicht te krijgen in hoe die verschillen ontstaan en mogelijke oplossingen te vinden, willen dr. Mariko Klasing en dr. Petros Milionis een database aanleggen met wereldwijde informatie over ongelijkheid in onderwijs. Daarvoor zoeken ze uw steun.

armoede en onderwijs
armoede en onderwijs

Jaarlijks investeren overheden wereldwijd zo’n 5% van het BBP in onderwijs en opleidingen. Niet iedereen profiteert hier echter gelijk van. Vrouwen en minderheden ontvangen doorgaans minder onderwijs. Hun mogelijkheden op de arbeidsmarkt om te concurreren voor goede banen zijn daardoor beperkt. En in economisch ontwikkelde regio’s is het onderwijs vaak hoger en beter ontwikkeld dan in kleinere steden en op het platteland. Bovendien trekken hooggeschoolde werknemers vaak naar meer ontwikkelde grootstedelijke gebieden, met als gevolg dat de andere regio’s achterblijven met minder goed opgeleide arbeidskrachten.

Voor iedereen toegankelijk

Om succesvolle strategieën te ontwikkelen voor een betere toegankelijkheid van onderwijs, is het belangrijk om inzicht te krijgen in de onderwijsinvesteringen per regio en per bevolkingsgroep. De data hierover van internationale organisaties als de VN zijn meestal op landelijk niveau, waardoor het niet eenvoudig is om de onderwijsverschillen gedetailleerder in kaart te brengen en te vergelijken.

Mariko: "Om te begrijpen hoe ongelijkheid in het onderwijs ontstaat en hoe deze het best kan worden bestreden, moeten we eerst de feiten kennen. Dit vereist gegevens die op dit moment niet beschikbaar zijn. "

Het doel van dit project is om een ​​uitgebreide database samen te stellen over onderwijsstatistieken voor verschillende bevolkingsgroepen, in zoveel mogelijk regio's en landen van de wereld. De gegevens zouden ook enkele decennia terug moeten gaan om de veranderingen die zich in de loop van de tijd hebben voorgedaan te volgen. Om deze database samen te stellen, hebben Mariko en Petros hulp nodig van onderzoeksassistenten die gegevens over het onderwijs verzamelen uit tellingen uitgevoerd in verschillende landen en deze zo ordenen dat ze goed vergelijkbaar en bruikbaar zijn. Naar verwachting kost dit € 40.000.

Petros: "Zodra het project is afgerond, zullen we de database via de website van de Rijksuniversiteit Groningen openbaar toegankelijk maken voor iedereen die de gegevens voor verder onderzoek of beleidsdoeleinden wil gebruiken."

Met uw hulp kunnen Mariko en Petros dit project realiseren, kennis en bewustwording creëren over dit onderzoek en inzicht bieden in hoe gelijke toegang tot onderwijs bevorderd kan worden. Help hen hun doel te bereiken en doneer! Elk bedrag is welkom.

Petros Milionis
Petros Milionis

Petros Milionis: 'Je ziet dat zowel kennis als economische groei zich concentreren in de grootstedelijke gebieden, terwijl andere regio’s achterraken en armer worden. Helaas zijn dergelijke regionale cijfers nu niet voldoende beschikbaar en vergelijkbaar om uitgebreid onderzoek te kunnen doen.’

Mariko Klasing
Mariko Klasing

Mariko Klasing: ‘We willen al die gegevens, wereldwijd en regionaal, over een lange periode van zo’n 50 jaar, graag bij elkaar brengen en hopen zo inzicht te krijgen in verbanden en patronen. Zo kun je bijvoorbeeld achterhalen of een schoolsysteem bijdraagt aan meer of minder ongelijkheid voor vrouwen of minderheden. En hoe het verloop is van onderwijsongelijkheid in verschillende leeftijdsgroepen.’

Laatst gewijzigd:04 juli 2023 10:19
View this page in: English