Over ons Profiel Gedichten van de huisdichter

Huisdichter RUG

In het jaar 2000 installeerde de Rijksuniversiteit Groningen als eerste universiteit van Nederland een huisdichter. Geen enkele instelling voor hoger onderwijs in Nederland had op dat moment een vergelijkbare erepositie. In de bijna twee decennia daarna volgden vele universiteiten het voorbeeld van Groningen.

Activiteiten van de huisdichter

Iedere student van de Groningse universiteit kan zich kandidaat stellen voor het ambt van huisdichter door vijf gedichten en een motivatiebrief in te sturen. Een professionele jury kiest ieder jaar de huisdichter. Vervolgens trapt de huisdichter zijn/haar jaar af met de voordracht van het winnende gedicht bij de opening van het academisch jaar. Gedurende het studiejaar schrijft zij/hij iedere maand een gedicht, dat op de website van de universiteit verschijnt. Daarbij wordt door studenten van de Academie Minerva een animatie van het gedicht gemaakt. Ook treedt de huisdichter op bij talloze gelegenheden. Aan het einde van het jaar neemt de huisdichter afscheid met een eindproject en uiteraard een bundeling van de poëtische resultaten van het jaar.

Huisdichter 2023-2024: Ruth Ruijgers

Yfke Bethlehem
Ruth Ruijgers (Credits: Nienke Maat)

De nieuwe huisdichter van de Rijksuniversiteit Groningen maakt altijd haar debuut bij de opening van het Academisch jaar. Vrijdag 1 september werd duidelijk dat Ruth Ruijgers (2002) zich de nieuwe huisdichter van de universiteit mag noemen. De vierdejaars studente Religiewetenschappen volgt Yfke Bethlehem op.

In een ver verleden publiceerde de huisdichter in de Universiteitskrant en de afgelopen jaren verschenen er maandelijks gedichten op de website van de universiteit. Dat laatste wordt nu losgelaten “het stramien van elke maand een gedicht online zetten laat ik los. Als huisdichter wil ik veel aanwezig zijn en regelmatig publiceren.”

Via het theater kwam ze bij poëzie uit. “Zo rond mijn dertiende begon ik met theater. Een soort bonusmoeder van me wees me op het bestaan van De Noorderlingen en daar heb ik een leuke tijd gehad. Ik heb er ook het voordragen van teksten ontdekt, onder andere door een workshop spoken word. Via mijn docent Nederlands meneer Barth kwam ik in de derde klas in aanraking met gedichten. Hij leverde persoonlijke feedback op de gedichten die we in de les schreven. Hij zei ‘blijf vooral schrijven als je dit leuk vindt en misschien zit er wel wat voor je in het vat.’ Die tijd stond ik al eens in de finale van de gedichtenwedstrijd Doe Maar Dicht Maar.”

Het gedicht ‘Wat het is om voort te zetten/opnieuw te beginnen’ stuurde Ruijgers niet in bij de sollicitatie, maar schreef ze speciaal voor de opening van het academisch jaar. “Ik wilde een gedicht schrijven met een gevoel van ‘hier gaan we weer, de wereld ligt aan onze voeten.’” Het eerste halfjaar wil ze meer bekendheid genereren voor het huisdichterschap. “Voor mijn gevoel is het huisdichterschap na een gouden eeuw een beetje in een hoekje verdwenen, er waren fantastische dichters maar niet iedereen wist ervan.”

“Als er straks meer bekendheid is zou ik ook graag een open podium of workshop willen organiseren. Er zijn genoeg studenten die wel eens iets schrijven, interesse voor poëzie is er wel maar uiteindelijk doet niet iedereen er iets mee. Poëzie mengen met andere kunstvormen vind ik ook interessant. Wat me ook heel mooi lijkt is om studenten te vragen naar de favoriete woorden, uitspraken en thema's in hun moedertaal en op basis van de antwoorden een gedicht te maken waarvan iedereen maar een paar woorden begrijpt.”

Overzicht eerdere huisdichters en bundels

2022-2023: Yfke Bethlehem, gedichten
2021-2022: Laura van Meijeren, gedichten