Over ons Actueel Nieuws

Promotie mw. L. Geerligs: Images of healthy aging: functional brain networks and selective attention

Wanneer:do 09-01-2014 om 16:15
Waar:Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Promotie: mw. L. Geerligs

Proefschrift: Images of healthy aging: functional brain networks and selective attention

Promotor(s): prof.dr. M.M. Lorist, prof.dr.ir. N.M. Maurits

Faculteit: Gedrags- en Maatschappijwetenschappen

Ouderen compenseren achteruitgang hersenen

De samenwerking tussen verschillende hersengebieden verandert als we ouder worden en dit beïnvloedt het cognitief functioneren. Linda Geerligs heeft deze veranderingen onderzocht waarbij ze zich vooral heeft gericht op de manier waarop we aandacht richten op informatie uit onze omgeving die voor ons belangrijk is, en onbelangrijke informatie negeren zodat we daar niet door afgeleid worden. De resultaten van dit onderzoek laten zien dat het voor ouderen lastig is om informatie te negeren die niet van belang is; hoe ouder we worden hoe sterker we afgeleid worden. Ouderen kunnen tot op zekere hoogte achteruitgang in cognitief functioneren voorkomen. Een goede voorbereiding op wat komen gaat, bijvoorbeeld, kan helpen om beter te presteren. Geerligs heeft gevonden dat ouderen die goed presteren dat doen door extra hersengebieden te activeren en communicatie tussen specifieke hersengebieden te versterken. Deze resultaten bieden nieuwe aanknopingspunten voor het ontwikkelen van interventies om ouderen langer aan het werk te houden en goed te laten functioneren in de dagelijkse omgeving.

Zie ook het persbericht Oude hersenen communiceren anders

Linda Geerligs (Sneek, 1986) deed de Research Master Behavioural and Cognitive Neurosciences aan de Rijksuniversiteit Groningen en verrichtte haar promotieonderzoek bij de afdeling Experimentele Psychologie/Graduate School voor Behavioral and Cognitive Neurosciences. Dit onderzoek maakt deel uit van een bredere lijn van onderzoek van haar promotors prof. Monicque Lorist en prof. Natasha Maurits naar gezond ouder worden (Healthy Ageing). Geerligs is nu postdoc aan de Cognition and Brain Sciences Unit van de Medical Research Council in Cambridge, UK.