Over ons Profiel Prijzen en toekenningen Aletta Jacobs Prijs

Uitreiking Aletta Jacobs Prijs 2020 aan Khadija Arib

Wanneer:vr 06-03-2020 15:30 - 17:00
Waar:Academiegebouw Rijksuniversiteit Groningen, Broerstraat 5, Groningen

Het is het niet meer mogelijk u aan te melden voor de uitreiking van de Aletta Jacobs Prijs. U kunt wel vrijdag om 15.30 uur de live stream van de uitreiking bekijken: livestream Aletta Jacobs Prijs aan Khadija Arib.

De Aletta Jacobsprijs 2020 van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) is in oktober toegekend aan de Voorzitter van de Tweede Kamer, drs. Khadija Arib. Ze krijgt de prijs vanwege haar niet-aflatende strijd voor de positie van vooral Marokkaanse vrouwen in Nederland, haar inspirerende voorbeeldrol als eerste vrouwelijke Kamervoorzitter met een migratieachtergrond en voor de wijze waarop zij het vieren van 100 jaar kiesrecht in Nederland heeft weten te markeren als een viering van het algemeen kiesrecht, voor mannen én vrouwen in Nederland (uitgezonderd de overzeese gebiedsdelen). De prijs wordt op vrijdagmiddag 6 maart 2020 uitgereikt door de Rector Magnificus van de RUG, prof. dr. Cisca Wijmenga, en Janka Stoker (voorzitter jury).

De feestelijke ceremonie vindt plaats in de Aula van het Academiegebouw (Broerstraat 5) en begint om 15.30 uur. Sprekers zijn de Rector Magnificus, juryvoorzitter prof. dr. Janka Stoker, Nausicaa Marbe (schrijver, columnist en journalist) en prof. dr. Marjo Buitelaar (hoogleraar hedendaagse islam). Na afloop, rond 17.00 uur, is er een receptie.

“Juist in het jaar waarin we 100 jaar kiesrecht vieren, willen we met de toekenning van de prijs aan Khadija Arib benadrukken hoe belangrijk democratische waarden zoals vrijheid van meningsuiting en gelijke behandeling voor mannen en vrouwen nog steeds zijn”, zegt juryvoorzitter prof. dr. Janka Stoker. Dankzij haar vieren we niet in 2017 (toen mannen 100 jaar kiesrecht kregen), maar in 2019 100 jaar algemeen kiesrecht: er is juist dit jaar geen betere winnares van de Aletta Jacobsprijs denkbaar.”

Khadija Arib (1960) werd geboren in Marokko en kwam op 15-jarige leeftijd naar Nederland. Sinds 1998 is ze lid van de Tweede Kamerfractie van de PvdA. In 2016 werd ze gekozen als Voorzitter van de Tweede Kamer, in 2017 werd Arib herkozen.

Lees het eerdere persbericht

Aanmelding

Helaas kunt u zich niet meer aanmelden, de Aula is volgeboekt.