Over ons Profiel Prijzen en toekenningen Aletta Jacobs Prijs

Uitreiking Aletta Jacobs Prijs 2022 aan Rebecca Gomperts

Juryrapport Rebecca Gomperts

"Rebecca Gomperts krijgt de Aletta Jacobs prijs vanwege haar strijd voor abortusrechten en de toegang tot veilige en legale abortus voor vrouwen wereldwijd. De jury waardeert Rebecca Gomperts vanwege haar indrukwekkende strijd voor deze rechten, en vanwege de moedige wijze waarop zij zich onvermoeibaar inzet voor vrouwen over de hele wereld."

Lees het volledige juryrapport van Rebecca Gomperts

Openingswoord Cisca Wijmenga

Van harte welkom bij deze feestelijke bijeenkomst in onze prachtige aula. Wat ontzettend fijn om vanaf dit spreekgestoelte te kunnen genieten van uw opgewekte en verwachtingsvolle gezichten. Daar heb ik lang naar uitgekeken.

Lees het volledige openingswoord van Cisca Wijmenga

Lezing Brigit Toebes

Ik wil het met u hebben over abortus als mensenrecht, over het recht op abortus. Bestaat er een recht op abortus - hebben we zo’n recht?

Lees de volledige lezing van Brigit Toebes

Lezing Hazal Atay

Het is nu precies tien jaar geleden, in 2012, dat ik voor het eerst contact opnam met dr. Rebecca Gomperts. Dat was in het kader van de discussie over abortusbeperkingen in mijn thuisland Turkije.

Lees de volledige lezing van Hazal Atay

Dankwoord Rebecca Gomperts

Mijn dank gaat uit naar heel veel mensen: de bemanning van de abortusboot, alle zeer dappere vrouwen die meededen aan dit avontuur en opstonden tegen militaire oorlogsschepen. Alle honderden vrijwilligers die meededen. Mijn vrienden die me altijd hielpen en steunden. De advocaten die er waren om ervoor te zorgen dat alle rechtszaken werden gewonnen. Ik wil ook de mensen in India bedanken die de medicijnen verzenden en de apothekers die alle pakketten klaarmaken. Ik wil het Women on Web-helpdeskteam bedanken dat de afgelopen 15 jaar onvermoeibaar heeft gewerkt om al deze vrouwen met echt medeleven en waardigheid te beantwoorden. En ik wil mijn familie, mijn ouders en mijn kinderen bedanken die altijd erg enthousiast en ondersteunend zijn geweest.

Bekijk de powerpoint die Rebecca liet zien bij haar dankwoord

Opname Uitreiking Aletta Jacobs Prijs 2022 aan Rebecca Gomperts

Laatst gewijzigd:21 oktober 2022 12:28