Over ons Beleid en strategie Diversiteit en Inclusie

Discussie: Groningse betrokkenheid bij slavernijverleden

Wanneer:ma 06-05-2024 16:00 - 18:00
Waar:Harmoniegebouw 1315.0042

Kom naar dit evenement om meer te leren over de betrokkenheid van Groningen bij een slavernijverleden en neem deel aan een discussie over hoe historisch onderzoek verweven is met maatschappelijke ontwikkelingen en debatten in het heden.

Painting of a white woman with a black slave
 Elsebeth Schaij en een onbekende Afrikaanse slaaf (1710) Herman Collenius

Deze discussie zal gebaseerd zijn op twee projecten:

1. De presentatie van een grondig herziene en uitgebreide 4e druk van “Sporen van het slavernijverleden in Groningen”, (eerste druk 2016). In februari werd dit gepresenteerd in het Museum aan de A, waar de Commissaris van de Koning een van de eerste exemplaren in ontvangst nam.

2. De presentatie van ”De Slavernijgeschiedenis van Groningen”, gericht op de rol van het stadsbestuur. Dit rapport heeft bijgedragen aan het besluit van de gemeente om excuses aan te bieden voor de rol van het stadsbestuur in het slavernijverleden, dat op 16 mei zal plaatsvinden. Tegelijkertijd heeft het stadsbestuur aangekondigd dat er twee monumenten komen ter nagedachtenis aan deze geschiedenis van Groningse betrokkenheid bij Nederlandse kolonisatie in verschillende delen van de wereld.

Tijdens de bijeenkomst op 6 mei worden studenten en medewerkers uitgenodigd om samen met het netwerk van het Research Centre for Historical Studies na te denken over de betekenis van dergelijke projecten, zowel voor de bredere maatschappelijke discussie als voor het soort kennis dat de academische praktijk en interdisciplinaire samenwerking binnen de universiteit kan verrijken. Ook de rol van de Rijksuniversiteit Groningen en mensen die verbonden zijn aan de UG komen aan bod. We kijken uit naar een levendige discussie naar aanleiding van onze bevindingen tot nu toe.

Dit evenement is toegankelijk voor alle studenten en medewerkers van de RUG. Registratie is niet nodig.

Dit evenement wordt gehouden in het Engels, met discussie in het Engels en Nederlands.