Over ons Organisatie Diensten en services Teaching Academy Groningen Education Festival Docent van het Jaar

Docent van het Jaar 2007 - 2019

2019

Mr. dr. Berend Roorda van de Faculteit Rechtsgeleerdheid werd tot winnaar gekozen. Tijdens zijn mini-college getiteld ‘Het recht op demonstreren’ ging hij in op dé actuele kwestie van 2019: wat zijn de rechten van demonstranten en de plichten van burgemeesters? De twee runners-up zijn dr. Méadhbh McIvor van de Faculteit Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap, en dr. Laura Batstra van de Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen.

2018

Dr. Marc Kramer van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde werd gekozen tot Docent van het Jaar 2018. De twee runners-up zijn Maria Ioannou (University College Groningen) en Han Thomas Adriaenssen (Wijsbegeerte).

2017

Dr. Bettina Reitz-Joosse van de Faculteit der Letteren won de felbegeerde titel met haar interactieve presentatie, waarin ze zich afvroeg door wie wij de betekenis van woorden en teksten laten bepalen. De jury was unaniem in haar besluit.

2016

Dr. Malvina Nissim is gekozen tot RUG Docent van het Jaar 2016. De universitair docent computationele taalkunde aan de Faculteit Letteren won zowel de juryprijs tijdens de Dag van het Onderwijs. Nissim viel dubbel in de prijzen: ook ging ze er met de Publieksprijs vandoor. Dr. Barend van Leeuwen van de Faculteit Rechtsgeleerdheid kreeg de meeste stemmen tijdens de verkiezing op internet en sleepte daarmee de Webprijs in de wacht.

2015

Prof.dr. Niels Taatgen is gekozen tot RUG Docent van het Jaar 2015. De hoogleraar Cognitive Modelling aan de Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen won de juryprijs tijdens de Dag van het Onderwijs. De publieksprijs werd gewonnen door dr. Erin Wilson van de Faculteit Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap. Dr. Riemer Vegter van de Faculteit Medische Wetenschappen/UMCG kreeg de meeste stemmen tijdens de verkiezing op internet en sleept daarmee de Webprijs in de wacht.

2014

Prof.dr. Anton Scheurink, hoogleraar neuro-endocrinologie bij het Groningen Institute for Evolutionary Life Sciences , is de winnaar van de RUG Docent van het Jaarverkiezing 2014. Scheurink won de juryprijs, de publieksprijs én kreeg de meeste stemmen tijdens de verkiezing op internet, zodat hij ook de webprijs in de wacht sleepte.

2013

Christian Zuidema, docent Ruimtelijke Planning, is de winnaar van de juryprijs van de Docent van het Jaarverkiezing 2013. Hij won tevens de Publieksprijs. Hans Burgerhof, docent medische statistiek, kreeg de meeste stemmen tijdens de verkiezing op internet en won daarmee de Webprijs.

2012

Justin Kroesen, docent Kunstgeschiedenis van het Christendom, is de winnaar van de juryprijs van de Docent van het Jaarverkiezing. Bewegingswetenschapper Bert Otten won de beide publieksprijzen. Op hem werden zowel vanuit de zaal als via het web de meeste stemmen uitgebracht.

2011

Laura Batstra van de Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen werd winnaar van de Docent van het Jaarprijs 2011. De Publieksprijs en de Webprijs werden gewonnen door Francesco Picchioni (Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen).

2010

De titel Docent van het Jaar 2010 ging naar dr. Rob den Otter van het UMCG / de Faculteit Medische Wetenschappen. Den Otter won ook de Publieksprijs, toegekend op basis van de stemmen van de aanwezigen in de zaal. De Web Prijs werd gewonnen door dr. Jaap Wieringa van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde.

2009

Jan-Willem Romeijn van de Faculteit Wijsbegeerte werd winnaar van de Docent van het Jaarprijs 2009. De Webprijs werd gewonnen door bewegingswetenschapper Gert-Jan Pepping (Faculteit Medische Wetenschappen/UMCG). Kees de Vey Mestdagh (Faculteit Rechtsgeleerdheid) kreeg de meeste stemmen van het publiek in de zaal, hij won de Publieksprijs.

2008

Prof. dr. Geurt Henk van Kooten van de Faculteit Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap werd door de vakjury van de RUG Docent van het Jaarprijs 2008 verkozen als winnaar. De Publieksprijs ging naar prof. mr. Wilbert Kolkman van de Faculteit Rechtsgeleerdheid.

2007

De eerste RUG Docent van het Jaarprijs werd toegekend aan prof.dr E.J.A. Scherder (Faculteit Medische Wetenschappen / UMCG).

Vanaf 2016 wordt de prijs voor de Docent van het Jaar, een geldbedrag van € 7.500, jaarlijks beschikbaar gesteld door het COWOG-fonds.

Het complete programma van de Docent van het Jaarprijs wordt live uitgezonden op internet. Studenten en docenten kunnen via de RUG-site stemmen op de genomineerde van hun voorkeur.

Laatst gewijzigd:21 april 2022 09:42