Over ons Organisatie Diensten en services Teaching Academy Groningen Education Festival Docent van het Jaar

Mr. J.H.M. ter Haar

Faculteit Rechtsgeleerdheid
Mr. J.H.M. (Hans) ter Haar

Hans ter Haar is universitair docent bij de vakgroep Privaatrecht en notarieel recht. In zijn onderzoek en onderwijs richt hij zich onder andere op familievermogensrecht, notariswet en het recht rondom de elektronische handtekening. Daarnaast is Ter Haar een niet onverdienstelijk kunstschilder, die kleurrijke werken maakt over het thema ‘Natuur en mens’.

Ter Haar is een betrokken docent, die niet enkel zijn lessen afdraait, maar activeert, enthousiasmeert en oprecht aandacht heeft voor de student. Hij heeft hart voor zijn vak en daarmee de harten van de studenten gewonnen. Het recht biedt een stelsel van regels die door studenten worden bestudeerd, om later toe te passen. Als ‘wetenschap’ wordt het echter niet altijd even goed begrepen. In zijn onderwijs laat Ter Haar zich leiden door het gegeven dat achter de regels een enorme verscheidenheid aan opvattingen schuilgaat. In zijn visie kunnen studenten alleen goede juristen worden als ze dat begrijpen en er kritisch over nadenken. Het aanzetten tot nadenken en ‘en passant’ te prikkelen loopt als een rode draad door zijn onderwijs. Samen met andere docenten gaat Ter Haar bovendien geregeld mee met internationale studiereizen, georganiseerd door de studentenvereniging Vevonos, mede om de studenten beter te leren kennen.

Laatst gewijzigd:21 april 2022 11:42