Over ons Organisatie Wet- en regelgeving Integriteit

Ombudsfunctionaris

Carolijn Winnubst

Ervaar je als medewerker of student een probleem en weet je niet waar je hiermee terecht kunt? Dan kun je ook bellen of mailen naar de onafhankelijke ombudsfunctionaris Carolijn Winnubst.

De ombudsfunctionaris is laagdrempelig, biedt in eerste instantie een luisterend oor waarbij de vertrouwelijkheid gewaarborgd is, kan advies geven, bemiddelen en zo nodig en gewenst verwijzen en onderzoek (laten) verrichten. Dit gebeurt uiteraard alleen wanneer de melder of omstander daarvoor toestemming geeft. Ongewenste (gedrags)patronen die een negatieve invloed hebben op een gezond en veilig leer- en/of werkklimaat staan in de werkzaamheden van de ombudsfunctionaris centraal. Daarnaast kan zij optreden als onafhankelijk gespreksleider of procesbegeleider met als doel het verhelderen van problemen of het oplossen van knelpunten dan wel om – zoals gezegd - te bemiddelen.

Deze nieuwe functie is een aanvulling op de bestaande hulpstructuur. Wat deze functie anders maakt, is dat de ombudsfunctionaris onpartijdig is. Zij staat als het ware boven de direct betrokkenen van een klacht of een melding. In haar rol gaat het niet zozeer om individuele ondersteuning maar om het signaleren van trends, ongewenste patronen, structurele misstanden en overige knelpunten en het bieden van richting aan het wegnemen, herstellen danwel voorkomen daarvan.

Begin 2023 zal Carolijn Winnubst als kwartiermaker het College van Bestuur en de medezeggenschap adviseren over de structurele inbedding van deze nieuwe ombudsfunctie binnen de bestaande hulpstructuur. De inhoud van het reglement van deze functie zal onderdeel van dit advies uitmaken.

Twijfel je of jouw vraag thuishoort bij de ombudsfunctionaris? Neem dan gerust contact met haar op.

Contact

De ombudsfunctionaris maakt gebruik van een zelfstandige werkruimte. Deze ruimte bevindt zich aan de Oude Boteringestraat 71 in Groningen.

Wil je een melding doen of heb je een vraag? Je kunt de Ombudsfunctionaris per telefoon of e-mail bereiken:

• E-mail: c.a.winnubst@rug.nl

Interview ombudsfunctionaris en vertrouwenspersoon

In dit interview vertellen ombudsfunctionaris Carolijn Winnubst en vertrouwenspersoon Marjolein Renker over hun werk en waarvoor je bij hen terecht kunt.

De eerste honderd dagen: bevindingen van de ombudsfunctionaris

Carolijn heeft de bevindingen uit haar eerste honderd dagen bij de universiteit op papier gezet. In het stuk geeft ze aan waar struikelblokken zitten binnen de RUG en vertelt ze wat ze gaat aanpakken.

Reglement ombudsfunctionaris

Jaarverslagen