Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Léonie de Jonge benoemd tot lid van De Jonge Akademie

13 december 2022
Léonie de Jonge (Foto: Reyer Boxem)
Leonie de Jonge (Foto's: Reyer Boxem)

Dr. Léonie de Jonge, universitair docent Europese Politiek en Maatschappij aan de Faculteit der Letteren van de Rijksuniversiteit Groningen, is benoemd tot lid van De Jonge Akademie. Dit is een platform binnen de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) met jonge topwetenschappers die een vernieuwende visie hebben op wetenschap en wetenschapsbeleid.

Politicoloog Léonie de Jonge (1990) is een internationaal erkend expert op het gebied van politiek extremisme en populisme in Europa. Ze promoveerde in 2019 aan de Universiteit van Cambridge (Verenigd Koninkrijk) op onderzoek naar de succes- en faalfactoren van radicaal-rechts-populistische partijen. In haar in 2021 verschenen boek geeft zij antwoord op de vraag waarom deze partijen succesvoller zijn in Nederland en Vlaanderen dan in Luxemburg en Wallonië.

Sinds 2019 is De Jonge als universitair docent Europese Politiek en Maatschappij aan de Faculteit der Letteren van de RUG. Hier zet zij haar onderzoek naar de opkomst en normalisering van radicaal- en extreemrechts voort. Onlangs verscheen het rapport over het onderzoek naar extremisme in Noord-Nederland dat De Jonge samen met haar collega’s Pieter Nanninga en Fleur Valk uitvoerde in opdracht van de Gemeente Groningen.

Publiek debat

Naast haar werk als docent en onderzoeker neemt De Jonge veelvuldig deel aan het publieke debat, binnen en buiten Nederland. Ze geeft lezingen en trainingen aan uiteenlopende groepen belangstellenden - van scholieren tot journalisten en politici - om hen extreemrechtse symboliek en taalgebruik te leren herkennen. Ze staat geregeld media te woord om ontwikkelingen aan de rechterkant van het politieke spectrum te duiden.

Young Academy Groningen

In 2021 werd De Jonge benoemd als lid van de Young Academy Groningen, waar zij zich hard maak voor meer sociale veiligheid op de werkvloer. Mede dankzij haar inzet is er inmiddels een centraal meld- en adviespunt voor RUG-medewerkers die te maken krijgen met intimidatie en bedreigingen. De Jonge komt op voor betere carrièrekansen voor jonge wetenschappers en docenten met tijdelijke contracten. Daarnaast heeft ze binnen de YAG twee dossiers op de agenda weten te zetten: academische vrijheid en de financieringsmodellen van wetenschappelijke publicaties.

Léonie de Jonge (Foto: Reyer Boxem)

Lid De Jonge Akademie

Als lid van De Jonge Akademie wil zij deze belangrijke vraagstukken op landelijk niveau aan te pakken. “Mijn belangrijkste motivatie om lid te worden van De Jonge Akademie is de kans om op beleidsniveau de wetenschapswereld positief te veranderen”, zegt De Jonge.

“Ik wil graag bijdragen aan betere loopbaanperspectieven voor jonge wetenschappers en de noodzaak van de flexibele schil van docenten en onderzoekers binnen de universiteiten ter discussie stellen. Ook wil ik als DJA-lid verandering brengen in financieringsmodellen voor wetenschappelijke publicaties - een thema waar we ook binnen de YAG al aandacht aan besteden.”

Overtuigend en zichtbaar

Prof. dr. Thony Visser, decaan van de Faculteit der Letteren, reageert verheugd op de benoeming van De Jonge: “Er zijn weinig academici die hun sociaalwetenschappelijke onderzoek zo overtuigend en zichtbaar weten te verbinden met pertinente vraagstukken en discussies in de samenleving. Op basis van de kwaliteit van haar onderzoek en haar brede interesse en inzet zal zij een waardevolle bijdrage leveren aan het werk van De Jonge Akademie.”

Over De Jonge Akademie

Elk jaar kiest De Jonge Akademie tien nieuwe leden uit onderzoekers van verschillende disciplines en universiteiten die minder dan 10 jaar geleden zijn gepromoveerd. Het lidmaatschap duurt vijf jaar. De officiële installatie van de nieuwe leden vindt plaats op 28 maart 2023.

Laatst gewijzigd:13 december 2022 12:13