Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Groningse bijdrage in groot onderzoek naar energiezuinige informatietechnologie

Belangrijke rol voor onderzoekscentrum CogniGron
15 december 2022
In het lab van Cognigron. Foto: Marleen Annema

Wetenschapsfinancierder NWO honoreerde recent een groot onderzoeksproject naar nieuwe concepten voor energiezuinige Informatietechnologie met maar liefst tien miljoen euro. Het wijdverbreide gebruik van digitale apparatuur en technologieën, zoals computers, internet en data centra maken ons leven vaak een stuk efficiënter en bieden mogelijkheden in bijvoorbeeld medische toepassingen. Echter vreten deze technologieën energie. De hoeveelheid digitale informatie die we verwerken en opslaan en de energiekosten die daarbij horen groeien exponentieel. Om dat sterk toenemende energiegebruik te drukken, wil het onderzoeksproject NL-ECO nieuwe materialen, technologieën en wetenschappelijke inzichten voor energie-efficiënte informatietechnologie ontwikkelen. Een consortium van 33 organisaties gaat funderend onderzoek doen naar de digitale technologieën van de toekomst. Het onderzoeksproject ontvangt de financiering binnen het onderzoeksprogramma ‘Onderzoek op Routes door Consortia’ van de Nationale Wetenschapsagenda (NWA-ORC).

Groningen

Het brede consortium bestaat uit 33 organisaties in de academische wereld, maatschappelijke partners en de industrie, gecoördineerd door Hans Hilgenkamp van de Technische Universiteit Twente. Vanuit de RUG zijn het onderzoekscentrum CogniGron, Zernike Institute for Advanced Materials en Bernoulli Institute for Mathematics, Computing Science and Artificial Intelligence betrokken. Vanuit het NL-ECO worden 3 PhD’s toegekend en CogniGron matcht deze met eigen PhD-studenten. Als maatschappelijk partners doen gemeente Westerkwartier en Science Linx mee. Samen met deze noordelijke partners wil NL-Eco de maatschappij betrekken bij de verdere ontwikkeling van deze duurzame informatietechnologieën. Zo is voorzien in de ontwikkeling van zogenaamde “demonstrators”, waarbij mensen zelf onderdeel kunnen worden van deze nieuwe ontwikkeling. Het in samenwerking met Science Linx ontwikkelde “living lab” in Zuidhorn (gemeente Westerkwartier) is aangewezen als locatie hiervoor. Ook CogniGron heeft hier al een proefopstelling waarbij door middel van druk op een stoeptegel energie wordt opgewekt en geleverd aan een “neuromorphische” computer.

Brein als inspiratiebron

Samen met CogniGron gaat NL-ECO voor de ontwikkeling van nieuwe technologieën onder andere naar het brein kijken. Dit is eigenlijk de meest energiezuinige computer die we kennen. Beatriz Noheda, directeur Cognigron: “Dit onderzoeksproject sluit perfect aan bij de ambities en doelen van CogniGron. Hier werken we al hard om een blauwdruk voor de computer van de toekomst te ontwikkelen. Een computer die compleet anders werkt dan onze huidige computers. CogniGron doet fundamenteel onderzoek naar zelflerende materialen en systemen voor een cognitieve computer – computing die de mogelijkheid heeft om zelf te leren en complexe taken uit te voeren op een super-efficiënte en vooral ook energiezuinige manier. Wij zijn trots een bijdrage te kunnen leveren aan het NL-ECO onderzoeksproject, en kijken uit naar de samenwerking met Hans Hilgenkamp en alle partners”.

Laatst gewijzigd:19 december 2022 14:46