Over ons Actueel Nieuws

Frans J. Sijtsma nieuwe directeur Agricola School

05 december 2022

Op voordracht van het College van Bestuur van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) is dr. Frans J. Sijtsma per 1 februari 2023 aangesteld als wetenschappelijk directeur van de Rudolf Agricola School for Sustainable Development. Het gaat om een aanstelling van 0,5 fte voor vier jaar. Sijtsma is Universitair Hoofddocent aan de Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen. Hij volgt dr. Kees van Veen op, die per 1 november 2022 vertrok als directeur van Sustainable Society, de voorloper van de Agricola School. Sijtsma fungeert al als interim-directeur.

De Agricola School is erg blij met de benoeming van Sijtsma. Hij is iemand die de organisatie en haar voorgeschiedenis goed kent en zeer ervaren is in het werken met wetenschappers uit verschillende disciplines en in het samenwerken met maatschappelijke organisaties. Sijtsma was al coördinator van het thema Sustainable Landscapes binnen de organisatie, één van de vier huidige thema’s binnen de School.

Sijtsma: ‘De ontwikkeling van de Agricola School is een geweldige kans voor de RUG om sterker bij te dragen aan de verduurzaming van onze samenleving. In de kern gaat duurzaamheid om verbinden: de relatie tussen mens en natuur versterken en de verbondenheid tussen mensen in ongelijke omstandigheden versterken. Als directeur streef ik ernaar om door creatieve samenwerking tussen wetenschappers en maatschappelijke organisaties nieuwe kennis te laten ontstaan en duurzame ontwikkeling dichterbij te brengen. Aan de RUG zijn zeer veel gemotiveerde en inspirerende wetenschappers en studenten met goede ideeën en diepe kennis voor duurzaamheid! Het is voor mij een eer om Agricola vorm te geven als een verbindend netwerk dat wetenschap meer in het hart van de samenleving plaatst.’

Rector magnificus Cisca Wijmenga van de RUG sluit hierbij aan: ‘Sijtsma is iemand met zeer veel kennis in zijn vakgebied, een groot netwerk en een heldere inspirerende visie op de toekomst en ontwikkeling van de Agricola School. Met vier Schools die een onderkomen zullen vinden in het Groot Handelshuis aan de Grote Markt in Groningen streven wij als universiteit naar zichtbaarheid en impact op de samenleving. Nu Sijtsma leiding gaat geven aan één van die Schools vertrouwen wij er op dat de Agricola School met innovatief en interdisciplinair onderwijs en onderzoek een belangrijke bijdrage gaat leveren aan een duurzame samenleving op basis van economische welvaart, maatschappelijke gelijkwaardigheid, duurzaamheid en, belangrijk, de governance die daar bij hoort.

Dr. Frans Sijtsma

Over dr. Frans J. Sijtsma

Dr. Frans J. Sijtsma (Feanwâlden/1964) is sinds 1992 verbonden aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij is opgeleid als econoom en gepromoveerd op evaluatie en duurzaamheid. Hij heeft gewerkt bij de voormalige AmroBank en bij het Planbureau voor de Leefomgeving. De laatste tien jaar werkt hij binnen de basiseenheid Economische Geografie van de Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen. Zijn onderzoek richt zich op de waarde van natuur en landschap binnen economische ontwikkeling en ruimtelijke planning. Sijtsma geeft daarnaast onderwijs in evaluatie, economische geografie en natuurwaardering. Ook coördineert hij de researchmaster van de Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen.

Over de Rudolf Agricola School for Sustainable Development

De Rudolf Agricola School for Sustainable Development is de netwerkorganisatie van de Rijksuniversiteit Groningen op het gebied van duurzame ontwikkeling. In de School werken RUG-wetenschappers en docenten uit een breed spectrum van disciplines samen met maatschappelijke organisaties en burgers aan de weg naar meer duurzaamheid.

De School is vernoemd naar de bekende Groninger humanist Rudolf Agricola (1443-1485). In 1484 schreef Agricola over leren en studeren: ‘Het allerbelangrijkste is (…) iets nieuws bedenken en nalaten voor anderen, creativiteit dus, want anders zijn we niet meer dan een boek dat de dingen vasthoudt.’. Deze ideeën passen goed bij de naar hem vernoemde school.

Laatst gewijzigd:05 december 2022 13:04