Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Vakis en Jayawardhana (Ocean Grazer) genomineerd voor Huibregtsenprijs

02 juli 2021
Ocean Grazer

Antonis Vakis en Bayu Jayawardhana zijn genomineerd voor de Huibregtsenprijs 2021, met hun onderzoeksproject ‘Oneindige golfenergie oogsten met de Ocean Grazer'.

Uit 31 voordrachten heeft de jury uiteindelijk zes onderzoeksprojecten genomineerd voor de Huibregtsenprijs. Op 4 oktober 2021 maakt de juryvoorzitter, KNAW-president Ineke Sluiter, de winnaar bekend, tijdens de Avond van Wetenschap & Maatschappij in de Nieuwe Kerk in Den Haag.

Bayu Jayawardhana

De Ocean Grazer

De Ocean Grazer oogst hernieuwbare energie uit zeegolven en integreert dit met een modulaire oplossing voor grootschalige opslag van elektriciteit die wordt opgewekt door windturbines en drijvende zonneparken op zee. Hierdoor kan onder alle weersomstandigheden schone energie worden geleverd. Het mechanisme is gebaseerd op de technologie van een waterkrachtcentrale, een technologie die zich al meer dan een eeuw bewezen heeft als zeer betrouwbaar en efficiënt. Het product wordt ontwikkeld door het gelijknamige bedrijf ‘Ocean Grazer’ dat binnenkort het eerste prototype zal plaatsen in de Eemshaven. Geestelijk vader van de Ocean Grazer is Wout Prins.

De Ocean Grazer was in november 2020 ook de winnaar van de eerste Ben Feringa Impact Award van de RUG.

Juryrapport

Uit het juryrapport: Antonis Vakis en Bayu Jayawardhana zijn erin geslaagd de eindeloze zeedeining om te zetten in een oneindige bron van energie. Ze leiden een multidisciplinair team waarin experts van elektrotechniek tot milieurecht samenwerken om een energierevolutie te ontwerpen, simuleren, valideren en realiseren. Ze hebben aangetoond dat hun wetenschappelijke modellen praktisch uitvoerbaar zijn. Recentelijk is in opdracht van Groningen Seaports met succes in de Eemshaven een eerste proof of concept van de Ocean Grazer ontwikkeld. Lofwaardig is dat de winning van de hernieuwbare oceaanenergie geen extra ruimte kost omdat de Ocean Grazer kan worden geïntegreerd met windmolenparken op zee.

Een van de vernieuwingen is dat de Ocean Grazer energie haalt uit alle golven, ongeacht hun hoogte. (...) Een andere vernieuwing is dat de Ocean Grazer de golfenergie beetje bij beetje absorbeert terwijl de golf erdoorheen rolt. Daardoor werkt de Ocean Grazer veel efficiënter dan andere golfenergiesystemen. De jury waardeert het zeer dat Vakis en Jayawardhana actief betrokken zijn bij de energietransitie-agenda. Dat er onder studenten veel animo is om onderzoeksprojecten uit te voeren bij de Ocean Grazer is een prachtige blijk van erkenning voor hun innovatieve en maatschappelijk relevante werk.

Antonis Vakis

De Huibregtsenprijs

De Huibregtsenprijs is in 2005 ingesteld door het bestuur van de Stichting De Avond van Wetenschap & Maatschappij en vernoemd naar ir. Wouter Huibregtsen. De prijs gaat naar een recent onderzoeksproject dat wetenschappelijke kwaliteit en vernieuwing combineert met een bijzondere maatschappelijke meerwaarde of outreach. In 2021 bestaat de jury uit: Ineke Sluiter (voorzitter), president KNAW; Pearl Dykstra, hoogleraar Empirische sociologie EUR; Philip Scheltens, hoogleraar Neurologie en directeur Alzheimercentrum VUmc; Ionica Smeets, hoogleraar Wetenschapscommunicatie UL; Elly Konijn, hoogleraar Media Psychologie Vrije Universiteit Amsterdam; Johan Hoorn, hoogleraar Social Robotics Hong Kong Polytechnic University; Coen Verbraak, journalist en documentairemaker.

De prijs wordt uitgereikt op de Avond van Wetenschap & Maatschappij en bestaat uit een sculptuur, ‘De Denker’, van beeldend kunstenaar Wil van der Laan, een geldbedrag van € 25.000 en een workshop, aangeboden door het Lorentz Center Leiden.

Laatst gewijzigd:19 januari 2023 10:16