Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Isti Hidayati wint Wierenga-Rengerink Dissertatieprijs 2020

29 juni 2021
Isti Hidayati

De Wierenga-Rengerink Prijs voor de RUG-promovendus met de beste dissertatie van 2020 is toegekend aan Isti Hidayati voor haar proefschrift Understanding mobility inequality: A socio-spatial approach to analyse transport and land use in Southeast Asian metropolitan cities. Op donderdag 1 juli 2021 ontvangt de onderzoekster aan de Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen de prijs van 7.500 euro ten behoeve van verdere academische ontwikkeling. De uitreiking vindt plaats tijdens de Zomerceremonie, de officiële afsluiting van het academisch jaar.

Mobiliteitsongelijkheid

Hidayati verdedigde in december 2020 cum laude haar dissertatie die zij schreef onder supervisie van prof.dr. Claudia Yamu en prof.dr. Ronald Holzhacker. Understanding mobility inequality is een onderzoek dat zich richt op snel verstedelijkende gebieden in Zuidoost-Azië, waar toegang tot essentiële sociaaleconomische voorzieningen zoals banen, onderwijs en gezondheidszorg oneerlijk is verdeeld over verschillende inkomensgroepen en geslachten. Isti Hidayati biedt in haar proefschrift sociaal-ruimtelijke inzichten in mobiliteitsongelijkheid, door middel van empirische casussen in Jakarta en Kuala Lumpur, als typische voorbeelden van grote steden in Zuidoost-Azië. Conclusie: Sociale praktijken en ruimtelijke configuraties zijn van invloed op hoe mobiliteitsongelijkheid zich in Jakarta en Kuala Lumpur manifesteert in de vorm van marginalisering van voetgangers en de afhankelijkheid van privévoertuigen in een samenleving die om de auto heen is gebouwd.

Verschillende onderzoeksmethodes

Wat het onderzoek uniek maakt is haar eclectische gebruik van verschillende onderzoeksmethodes. Daar waar onderzoeken in hetzelfde onderzoeksveld normaliter vaak gefocust zijn op het theoretische debat, biedt Hidayati vooral een praktische kijk op systemische en individuele mobiliteitsongelijkheid. Met onder andere statistische data, etnografisch onderzoek en ruimtelijk morfologische analyses biedt zij concrete bewijzen die kunnen bijdragen aan de vormgeving van ruimtelijk beleid in de grote Aziatische metropolen.

Wierenga-Rengerink Dissertatieprijs

De dissertatieprijs wordt sinds 2015 uitgereikt aan de promovendus die volgens de jury het jaar ervoor het beste proefschrift van de RUG heeft geschreven. Iedere faculteit nomineert maximaal één kandidaat uit de eigen dissertaties die met een cum laude zijn beoordeeld en uit deze selectie wordt door de jury, bestaande uit rector en voormalige rectores van de RUG, de uiteindelijke winnaar gekozen. De familie Wierenga-Rengerink stelt het prijzengeld beschikbaar via het Ubbo Emmius Fonds. Eerder ging de prijs naar Namkje Koudenburg (2014), Hanna van Loo (2015), Nigel Hamilton en Jordi van Gestel (2016), Alain Dekker (2017), Michael Lerch (2018) en Arpi Karapetian (2019).

Laatst gewijzigd:13 september 2022 09:43