Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Slimmer systeem door digitale tweeling
07 november 2019

Het vijfjarige DIGITAL TWIN programma onder leiding van de Rijksuniversiteit Groningen kan van start nu NWO vanuit het programma Perspectief een subsidie van 4 miljoen euro heeft toegekend. Deelnemende bedrijven voegen nog eens 1,6 miljoen euro toe. Binnen het DIGITAL TWIN programma werken zes universiteiten, RUG, TU/e, TU Delft, Twente, Leiden en Tilburg samen met twaalf industriële partners en kennisorganisaties vanuit de hightech-, metaal- en composietindustrie, zoals ASML, VDL Groep, Tata Steel, Philips en Océ. Programmaleider prof. dr. ir. Bayu Jayawardhana (RUG - Faculty of Science and Engineering) en co-programmaleider prof. dr. Jan Post (Philips/RUG) kunnen hiermee nu 19 onderzoekers aanstellen.

Slimmer systeem door digitale tweeling

Hightech systemen worden steeds complexer en steeds moeilijker te ontwerpen, produceren en onderhouden. Het DIGITAL TWIN programma ontwikkelt methoden om van dit soort systemen accurate digitale tweelingen te maken: virtuele softwareversies waarmee je simulaties kunt doen om bijvoorbeeld te voorspellen hoe veranderingen in het ontwerp de prestaties beïnvloeden, of welk onderdeel op welk moment onderhoud nodig heeft. DIGITAL TWIN staat trouwens voor integration of Data-drIven and model-based enGIneering in fuTure industriAL Technology With value chaIn optimizatioN.

prof. dr. ir. Bayu Jayawardhana

Digitale tweelingen zijn nu meestal nog gebaseerd op statische theoretische modellen die uitgaan van normaal gedrag. Door deze modellen te koppelen aan meetgegevens die aangeven hoe het systeem daadwerkelijk functioneert en deze data te combineren met kunstmatige intelligentie, maken de onderzoekers digitale kopieën die zichzelf continu verbeteren en aanpassen. Het onderzoek onder leiding van RUG-hoogleraar mechatronica en niet-lineaire regeltechniek Bayu Jayawardhana richt zich op een aantal voorbeeldsystemen die zijn aangedragen door de bij het programma betrokken Nederlandse hightechbedrijven. “In dit programma integreren we theoretische werktuigbouwkunde, software engineering, systeem- en regeltechnieken en kunstmatige intelligentie met elkaar. Dat levert digitale tweelingen op die accurater, flexibeler en realistischer zijn,” geeft Jayawardhana aan.

Regionale inbedding

Door middel van twee publiek toegankelijke ‘demonstrators’ zal het project de voordelen van de autonome en flexibele ontwikkelmethodiek van 'digital twinning' voor een breed publiek toegankelijk maken. Regionaal is het project ingebed in noordelijke Fieldlabs zoals het Fieldlab ‘Region of Smart Factories’.
Jaarlijks financiert de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) vier á zes TTW (Toegepaste en Technische Wetenschappen) Perspectief programma’s. Perspectief is een programma dat gefinancierd wordt door het ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Het programma daagt wetenschappers uit om in een innige samenwerking met het bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties nieuwe onderzoekslijnen op te zetten met economische en maatschappelijke impact.

Laatst gewijzigd:25 februari 2022 10:20