Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Teamsporten van NOC-NSF profiteren van wetenschap

23 juli 2018

In de voorbereiding op het leveren van topprestaties telt elk detail. Zo is een topsportprogramma niet compleet zonder wetenschappelijke expertise en innovatie. Vanaf vandaag zet TeamNL (NOC-NSF) een nieuwe stap om teamsporten verder te brengen met wetenschap. Bij het EK beachvolleybal is er een samenwerking gesloten met het Centrum voor Bewegingswetenschappen van het Universitair Medisch Centrum Groningen en de Rijksuniversiteit Groningen (verder: Centrum voor Bewegingswetenschappen).

Met financiële hulp van het ministerie van VWS wordt het plan Team Up! uitgerold. Een groot aantal teamsporten krijgt een eigen 'embedded scientist' binnen het begeleidingsteam. Dat is een wetenschapper die dagelijks metingen en onderzoek doet bij de sporters en de coach op basis daarvan advies geeft. Die embedded scientists komen straks regelmatig samen om kennis uit te wisselen.

‘De verschillende teamsporten hebben te maken met dezelfde soorten vraagstukken,’ vertelt TeamNL technisch directeur Maurits Hendriks. ‘Die kunnen dus onderling veel informatie delen. Teams trainen met GPS-systemen, hartslagbanden en sprongsensoren. Er is bij die sporten al veel ervaring met welke systemen wel of niet gebruiksvriendelijk zijn, welke systemen wel of niet nauwkeurig zijn en ook wat de beste manier is om de interessante gegevens te presenteren aan de coaches en spelers. Door hierin samen te werken, kunnen teams snellere en betere resultaten boeken. Het idee achter Team Up! is om die samenwerking actief te bevorderen. Zo gebruiken de hockeyprogramma's al een aantal jaren sensortechnologie om trainingsbelasting te monitoren. Als een andere sport daar ook mee wil beginnen, dan kan er bij de embedded scientist van het hockey om advies worden gevraagd.

Behalve in de extra wetenschappers, wordt er vanuit het plan Team Up! ook geïnvesteerd in het opzetten van een netwerk van experts. Het Centrum voor Bewegingswetenschappen Groningen, dat zich onderscheidt door onderzoek en expertise op het gebied van teamsporten, zet zich daar voor in. Prof. dr. Koen Lemmink, hoofd van het Centrum, over het plan: ‘Team Up! is een enorme stap voorwaarts als het gaat om het koppelen van de ambities van de topsport en de wetenschap. Het samen ontwikkelen en toepassen van nieuwe kennis moet de teamsporten in Nederland naar een nog hoger niveau brengen. We maken gebruik van de nieuwste technologie en inzichten uit de datawetenschap. We kunnen nu achter de schermen ook met topsporters werken. Bovendien kunnen we door de aanpak van Team Up! andere experts betrekken bij dit initiatief. Dus meer medailles, maar ook gouden kansen voor de wetenschap. Kortom, een win-win situatie!’

‘Met Team Up! hopen we dat de sporters en staf van TeamNL nog meer van elkaar leren en profiteren,’ rondt Hendriks af. ‘Dat sluit aan bij onze ambitie: Meer medailles in meer sporten met meer impact. Fijn dat VWS dit mogelijk maakt en dat het Centrum voor Bewegingswetenschappen Groningen er ook de winst van ziet en ons hierbij wil ondersteunen!’

Team Up!
Laatst gewijzigd:12 maart 2020 21:22