Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

RUG-studenten en Syrische vluchtelingen helpen elkaar vooruit in taalonderzoek

21 juli 2017

Drie studenten van de mastertrack Applied Linguistics hebben in samenwerking met Syrische vluchtelingen onderzoek gedaan naar de vraag hoe het leren van de Nederlandse taal verbeterd kan worden.

Ze werkten in Syrië al als tandarts, verloskundige of apotheker toen ze moesten vluchten. Inmiddels zijn deze vluchtelingen gemiddeld twee jaar in Nederland en erg gemotiveerd om snel de Nederlandse taal te leren. Alleen dan kunnen ze immers hun beroep en hun leven weer op orde krijgen. Deze zes hoogopgeleide, Syrische vluchtelingen (en één Iraanse) volgden een taalcursus bij het Talencentrum van de Rijksuniversiteit Groningen. Daarnaast hadden ze een taalcoach via Humanitas die hen verder hielp hun plek in de Nederlandse maatschappij te vinden. Maar ze wilden méér. De Wetenschapswinkel Taal, Cultuur & Communicatie koppelde de groep aan een drietal studenten Applied Linguistics, waardoor er een interessante dynamiek ontstond.

Taalbijeenkomsten én onderzoek

De studenten Stephanie Berghuis, Kristy Kuik en Alies Post organiseerden 10 bijeenkomsten rond actuele en nuttige thema's als verkiezingen, zorgverzekeringen of onderwijs. Tijdens deze bijeenkomsten werd er vooral veel gepraat en veel geluisterd, uiteraard uitsluitend in het Nederlands. De vluchtelingen waren enthousiast, ze merkten dat het hen hielp om zich meer thuis te voelen en minder bang te zijn om Nederlands te spreken.

Het onderzoek van de studentes richtte zich op drie aspecten die een belangrijke rol spelen bij het leren van een taal: motivatie, het overwinnen van taalangst en het omgaan met feedback. Door middel van themabijeenkomsten leerden de vluchtelingen de Nederlandse taal in een informele setting terwijl de studenten feedback kregen voor het verbeteren van de taallessen. Zo hielpen ze elkaar vooruit.

Handig voor iedereen die een vreemde taal wil leren

Onlangs werd het project afgesloten met een presentatie van de onderzoeksresultaten aan de vluchtelingen. Iedereen kreeg een eigen tip & top mee en hoorde hoe ze meer grip kunnen krijgen op hun eigen leerproces. Het onderzoek van de studentes van Applied Linguistics sluit ook aan bij de aanpak van het Talencentrum, vandaar ook dat de Wetenschapswinkel en het Talencentrum in dit project nauw samenwerkten.

Het onderzoek van Stephanie, Kristy en Alies draagt niet alleen bij aan het taalniveau van de vluchtelingen, maar helpt ook docenten verder. Voor hen zijn op de website van de Wetenschapswinkel Talen, Cultuur & Communicatie handige tips & tricks te bekijken.

Meer informatie

Neem contact op met de afdeling Communication, Career & Society van de Faculteit der Letteren. Tel.nr: 050 363 5488 of stuur een mail naar Vincent Hazelhoff (v.hazelhoff@rug.nl)

Laatst gewijzigd:10 september 2021 14:50

Meer nieuws

  • 16 april 2024

    RUG ondertekent Barcelona Declaration on Open Research Information

    De Rijksuniversiteit Groningen heeft de Barcelona Declaration on Open Research Information (Verklaring Open Onderzoeksinformatie) officieel ondertekend. Dit wordt gezien als een grote stap richting verantwoordelijke onderzoeksbeoordeling en open...

  • 02 april 2024

    Vliegen op houtstof

    In Makers van de RUG belichten we elke twee weken een onderzoeker die iets concreets heeft ontwikkeld: van zelfgemaakte meetapparatuur voor wetenschappelijk onderzoek tot kleine of grote producten die ons dagelijks leven kunnen veranderen. Zo...

  • 18 maart 2024

    VentureLab North helpt onderzoekers op weg naar succesvolle startups

    Het is menig onderzoeker al overkomen. Tijdens het werken vraag je je opeens af: zou dit niet ontzettend nuttig zijn voor de mensen buiten mijn onderzoeksveld? Er zijn allerlei manieren om onderzoeksinzichten te verspreiden. Denk bijvoorbeeld aan...