Kleinschalig groepsonderwijs: subgroepvorming op basis van prestatie
Kleinschalig onderwijs wordt steeds meer de norm, massacolleges zijn uit. Ook bij de RUG wordt gewerkt met ‘learning communities’. In deze groepen van 12 personen leren studenten elkaar snel kennen. Ook de samenwerking verloopt soepel. Zo bevordert kleinschalig onderwijs de interactie tussen studenten en met hun mentor/docent. Er worden sneller vriendschappen gesloten en de ‘zelfeffectiviteit’ (het geloof in eigen kunnen) neemt toe. Dat is gunstig voor het studiesucces. Uit onderzoek van Jasperina Brouwer blijkt niettemin dat beter presterende studenten naar elkaar toe te trekken, evenals minder presterende.
Zo ontstaat het risico op prestatiesegregatie, waarbij ‘soort zoekt soort’ geldt. Dat is niet altijd de meest strategische keuze. De ambitie van de Nederlandse overheid luidt dat elke student het beste uit zichzelf moet halen. Willen we het potentieel van alle studenten benutten, dan is er meer onderzoek nodig, vooral naar die vorming van subgroepen op basis van prestaties.
Meer informatie

Video's RUG
Het online videomagazine Unifocus belicht wekelijks onderwerpen die annex zijn met de Rijksuniversiteit Groningen, op het gebied van onderzoek (en samenleving), studentenleven, onderwijs, beleid en internationalisering. Andere video's staan in onze videoportal.
Laatst gewijzigd: | 01 oktober 2021 08:43 |
Meer nieuws
-
30 juni 2025
Wetenschap Werkt | RuimBaan voor statushouders
Statushouders hebben vaak genoeg kennis en kunde maar niet de geschikte diploma’s of praktische handvatten om in Nederland aan een geschikte vaste baan te komen. Bovendien spelen culturele verschillen en verwachtingen een grote rol bij zowel...
-
17 juni 2025
Het brein als blokkentoren
Al decennialang probeert Monicque Lorist, hoogleraar cognitieve neuropsychologie, te ontrafelen hoe het menselijk brein werkt. Wat beïnvloedt ons denken? Wat gebeurt er als we moe zijn, of ouder worden? “Er is nog zo veel wat we niet weten. Vragen...
-
16 juni 2025
Wetenschap Werkt | Druk & Dwars
Nogal wat kinderen vertonen energiek en eigenzinnig gedrag dat niet past bij de eisen van onze samenleving. Ouders, leerkrachten en pedagogisch medewerkers willen daarom graag handvatten om ermee om te gaan, zonder gelijk het hulpverleningscircuit...