Over ons Actueel Nieuws

RUG eert talentvolle studenten en onderzoekers tijdens zomerceremonie

01 juli 2016
Foto Gerhard Taatgen

Ieder jaar worden talentvolle studenten en onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) in het zonnetje gezet. Tijdens de zomerceremonie op vrijdag 1 juli werden de winnaars van de GUF-100 prijzen en de Aart Bosman Student Excellence Award (studenten) en de Gratamaprijs en de Wierenga Rengerink PhD prijs (onderzoekers) bekend gemaakt. Daarnaast werden de internationale alumni ambassadeurs voor het komende jaar benoemd.

GUF-100 prijzen 2016

De GUF-100 prijzen voor excellerende studenten werden in 1993 voor het eerst uitgereikt ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van het Groninger Universiteitsfonds (GUF). Aan elke GUF-100 prijs is een bedrag van €2500,- verbonden.

De winnaars van de GUF-100 prijzen 2016 zijn: Roselinde van der Wiel (Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen), Annelot de Rechteren van Hemert (Faculteit der Letteren), Timothy Cnossen (Faculteit Wijsbegeerte), Thomas Hoeksema (Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen), Stijn Broekema (Faculteit Economie en Bedrijfskunde), Luzia Heu (Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen), Welmoed Wagenaar (Faculteit Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschappen), Maarten Knol (Faculteit der Rechtsgeleerdheid), Danique van Vliet (Faculteit Medische Wetenschappen).

Aart Bosman Student Excellence Award voor Thomas Hoeksema

Thomas Hoeksema rondde zijn bachelor in Computing Science cum laude af. Momenteel volgt hij de Master in Computing Science, met een gemiddeld cijfer van 9.5, en de Masters Honours College in High Tech Systems and Materials. Hij is altijd op zoek naar uitdagingen naast zijn studie. Zo werkt hij inmiddels als software ontwikkelaar voor een game company en is hij onderdeel van een ontwikkelingsteam om aardbevingen in de provincie Groningen te registreren. Daarnaast begeleidt hij als onderwijsassistent studenten tijdens Computing Science vakken.

De Aart Bosman Student Excellence Award is in 2009 voor het eerst uitgereikt, ter ere van de oprichting van het University of Groningen Honours College. De winnaar wordt gekozen uit de winnaars van de GUF-100 prijzen en krijgt €2500,- bovenop het prijzengeld van de GUF-100 prijs. Het zijn met name studenten die zich naast hun briljante studieresultaten weten te onderscheiden door het ondernemen van maatschappelijke nevenactiviteiten.

Gratamaprijs voor prof. dr. Michel Vols

Michel Vols krijgt dit jaar de Gratamaprijs. Hij is uitgegroeid tot een internationaal toonaangevende onderzoeker op zijn vakgebied, met een originele onderzoeksbenadering en een opmerkelijk maatschappelijk effect. Zijn bijzondere uitgangspunt is dathet recht niet alleen geschillen moet beslechten, maar ook problemen moet oplossen. De Gratama-Stichting concludeert dat het werk van professor Vols duidelijk laat zien hoe jonge wetenschappers creatief kunnen omgaan met uitdagende vragen, een vernieuwende aanpak en maatschappelijke relevantie en die drie elementen ook succesvol weten te combineren.

De Gratamaprijs is een prijs voor jonge wetenschappers die zich onderscheiden met vernieuwend, matschappelijk relevant en spraakmakend onderzoek. De prijs wordt toegekend aan onderzoekers die verbonden zijn aan de Rijksuniversiteit Groningen en de Universiteit Leiden. Aan de Gratamaprijs is een bedrag verbonden van €25.000,-.

Hanna van Loo krijgt Wierenga-Rengerink PhD prijs

Sinds vorig jaar wordt ook een prijs uitgereikt aan promovendi die het beste proefschrift hebben geschreven: de Wierenga-Rengerink PhD prijs. Iedere faculteit kiest een eigen winnaar, uit deze groep wordt de overall winnaar gekozen. De prijs gaat dit jaar naar Hanna M. van Loo van de faculteit Medische Wetenschappen voor haar proefschrift 'Data-driven subtypes of major depressive disorder.' Aan de prijs is een bedrag van €7500,- verbonden.

Oud-studenten worden internationale alumni ambassadeurs

Bij de zomerceremonie zijn 150 internationale graduates van meer dan 40 verschillende nationaliteiten aanwezig. De bijeenkomst viert hun afstuderen en markeert het einde van hun studietijd in Groningen. Een geselecteerde groep van 18 Internationale Alumni Ambassadeurs, met 15 verschillende nationaliteiten, is het afgelopen half jaar getraind om de RUG te vertegenwoordigen in hun thuislanden. Zij zullen de RUG een jaar lang ondersteunen met internationale activiteiten onder toekomstige studenten.

Alumni doneren prijzengeld

De RUG-Dissertatieprijs en de Aart Bosman Student Excellence Award worden mogelijk gemaakt door het Ubbo Emmius Fonds (UEF). Het prijzengeld wordt gedoneerd door alumni die de Rijksuniversiteit Groningen een warm hart toedragen en is bedoeld om studenten in staat te stellen zich op academisch gebied verder te ontwikkelen.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 02:09