Over ons Actueel Nieuws

Skin problems related to Indonesian leather & shoe production and the use of footwear in Indonesia

Promotie:Mw. S.A. (Awalia) Febrianna
Wanneer:12 januari 2015
Aanvang:12:45
Promotors:prof. dr. P.J. Coenraads, prof. dr. H. Soebono
Copromotor:M.L.A. (Marie-Louise) Schuttelaar
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Skin problems related to Indonesian leather & shoe production
and the use of footwear in Indonesia

Werkgerelateerde huidziekten voorkomen met allergietest

Een speciale allergietest, de ‘leerlooierij werkreeks’, kan inzichtelijk maken door welke allergenen makers en dragers van schoenen huidproblemen krijgen. Awalia Febrianna ontwikkelde de test, in eerste instantie voor Indonesische fabrieksmedewerkers en consumenten. Ze stelde ook vast dat schoenallergie vaker voorkomt in een warm en vochtig klimaat, door een combinatie van dit klimaat en blootstelling van de huid aan (vaak onbekende) chemicaliën die gebruikt worden om schoenen te maken.

Schoendermatitis is een allergische reactie van de huid op blootstelling aan schoeisel. De huidziekte komt voor onder dragers en – vooral – makers van schoenen. In Indonesië werken duizenden mensen in schoenfabrieken, maar er is nog nooit een systematisch onderzoek verricht naar de gevaarlijke chemische stoffen waarmee deze groep mensen werkt, en de werkgerelateerde huidziekten in de groep.

Febrianna stelde in een grootschalig onderzoek onder Indonesische fabrieksmedewerkers en consumenten vast dat een negatieve allergietest niet per se betekent dat mensen inderdaad geen contactallergie hebben. In de productieketen van schoenen worden steeds nieuwe, vaak onbekende stoffen gebruikt, die niet zijn opgenomen in oude allergietesten. De promovenda onderzocht deze nieuwe stoffen en ontdekte nieuwe contactallergenen die nog niet eerder gerapporteerd zijn. Ze concludeert dat rubber (soms als afbraakproduct van rubberen chemicaliën) de belangrijkste veroorzaker van schoenallergie is.

Awalia Febrianna (1970) studeerde Geneeskunde aan de Gadjah Mada Universiteit van Yogyakarta, Indonesië. Zij verrichtte haar promotieonderzoek bij onderzoeksinstituut SHARE (onderzoeksprogramma Public Health Research) van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Het onderzoek werd bekostigd met een beurs van de Indonesian Directorate General of Higher Education. Febrianna werkt als docent en onderzoeker aan de Faculty of Medicine, Gadjah Mada University in Yogyakarta, Indonesië.