Over ons Actueel Nieuws

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Economie en Bedrijfskunde
Impact of social media on consumers and firms

Sociale media-marketing speelt grote rol speelt bij verhogen merkbekendheid

Tegenwoordig gebruiken veel bedrijven sociale media. Niet alleen om consumenten te bereiken, maar ook om de binding met hun klanten te versterken. Omdat bedrijven steeds meer investeren in sociale media, is het belangrijk om te weten wat deze investeringen opleveren. Lisette de Vries onderzocht de impact van sociale media op de denkwijze van consumenten en op de resultaat van bedrijven.

De Vries toont aan dat sociale media-marketing, in het bijzonder interacties op de Facebook-fanpagina van een bedrijf, bij consumenten leidt tot hogere merkherkenning en overweging. Bedrijven kunnen online conversaties online en interacties op een Facebook-pagina beïnvloeden met behulp van traditionele reclame. De Vries analyseerde data van een Europese telecomprovider en toont aan dat sociale media-marketing een grote rol speelt bij het verhogen van merkbekendheid. Het effect van sociale media-marketing is groter dan dat van online mond-tot-mondcommunicatie of reclame. Voor merkoverweging, –voorkeur en acquisitie blijkt reclame het meest belangrijk, gevolgd door online mond-tot-mond communicatie en sociale media marketing.

Lisette de Vries deed de Research Master in Economics & Business. Zij verichtte haar onderzoek binnen de vakgroep Marketing van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde.

Proefschrift: http://irs.ub.rug.nl/ppn/383814367