Betere geluidsomgeving kan probleemgedrag beperken
Probleemgedrag bij mensen met ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen kan verminderen door hun geluidsomgeving te verbeteren. Dat concludeert promovenda Kirsten van den Bosch. Zij heeft een app ontwikkeld die begeleiders in zorginstellingen kunnen gebruiken. Van den Bosch promoveert op 29 oktober.
Mensen met ernstige verstandelijke en vaak visuele beperkingen kunnen last hebben van de geluiden in hun omgeving, omdat ze niet begrijpen waar ze vandaan komen en wat ze betekenen. Bovendien hebben ze weinig tot geen invloed op de - soms emotionele - geluiden van medebewoners, stemmen van begeleiders en muziek uit radio of televisie. Dat kan een onveilig gevoel geven en zo een negatieve invloed hebben op hun gedrag.
Meer informatie
- Kirsten van den Bosch
- Proefschrift Van den Bosch
- Faces of Science, profiel Van den Bosch
- (On)veilige geluiden voor ernstig gehandicapten

Video's RUG
Het online videomagazine Unifocus belicht wekelijks onderwerpen die annex zijn met de Rijksuniversiteit Groningen, op het gebied van onderzoek (en samenleving), studentenleven, onderwijs, beleid en internationalisering. Andere video's staan in onze videoportal.
Laatst gewijzigd: | 20 juni 2024 07:47 |
Meer nieuws
-
29 april 2025
Elitisme even bedreigend als populisme
Bij ‘racisme’ of ‘seksisme’ worden mensen beoordeeld op huidskleur of gender en als gevolg daarvan anders en minderwaardig gevonden. Maar er is ook iets wat je ‘educationisme’ zou kunnen noemen: ‘hoogopgeleiden’ die neerkijken op ‘laagopgeleiden’....
-
15 april 2025
Impact gaswinningsproblemen op Groningers: negatieve ontwikkeling zet niet door, maar meerdere keren schade blijft een punt van zorg
Impact gaswinningsproblemen op Groningers: negatieve ontwikkeling zet niet door, maar meerdere keren schade blijft een punt van zorg
-
17 maart 2025
Liekuut | De hoge prijs van conflicten
Volgens Carsten de Dreu, hoogleraar Fundamenten van samenwerking en sociale organisatie bij de Rijksuniversiteit Groningen, is er veel te leren over conflicten.