Over ons Actueel Nieuws

Wanneer:ma 14-04-2014 om 12:45
Waar:Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Promotie: mw. S.J. van Asselt

Proefschrift: New imaging strategies in neuroendocrine tumors

Promotor(s): prof.dr. T.P. Links, prof.dr. E.G.E. de Vries

Faculteit: Medische Wetenschappen

Nieuwe techniek bij opsporen tumoren in alvleesklier

Patiënten met de erfelijke tumorsyndromen von Hippel-Lindau (VHL) en Multipele Endocriene Neoplasie type 1 (MEN1) ontwikkelen al in een vroeg stadium tumoren in de alvleesklier. Sophie van Asselt testte tijdens haar promotieonderzoek nieuwe technieken om deze op te sporen, waarvan één inderdaad effectiever blijkt dan de huidige technieken. Met goede opsporingstechnieken kunnen tumoren eerder ontdekt en bestreden worden om uitzaaiing te voorkomen, en daarmee de levensverwachting van deze patiënten te verhogen.

Van Asselt onderzocht patiënten met de ziekte VHL en MEN1. Beide zijn zeldzame, erfelijke ziekten, waarbij in het lichaam zogenaamde neuro-endocrine tumoren ontstaan, onder andere in de alvleesklier. Deze patiënten kunnen alleen genezen als de tumoren met een operatie worden verwijderen. Als ze echter te groot zijn of al uitgezaaid, is genezing vaak niet meer mogelijk. VHL- en MEN1-patiënten worden regelmatig onderzocht op de aanwezigheid van tumoren, om in een zo vroeg mogelijk stadium te kunnen ingrijpen. Tot nu toe gebeurt dat met een CT- of MRI-scan en een octreotidescan. Deze methoden zijn echter nog niet optimaal, waardoor artsen tumoren nog te vaak te laat ontdekken.

Van Asselt vergeleek daarom de huidige opsporingsmethoden met andere technieken. Zij concludeert dat endoscopische echografie een gevoeligere techniek is, waarmee tumoren in de alvleesklier eerder op te sporen zijn. Positron emissie tomografie (PET) bleek juist niet zinvol.

Sophie van Asselt (1984) studeerde geneeskunde aan de Rijksuniversiteit in Groningen. Zij verrichtte haar promotieonderzoek bij de afdeling Endocrinologie en Medische Oncologie in het Universitair Medisch Centrum Groningen. Het onderzoek werd gefinancierd door KWF Kankerbestrijding. Zij blijft na haar promotie werken in het UMCG bij als maag-darm-leverarts in opleiding.