Over ons Actueel Nieuws

Promotie Mw. N. Dobos:Neuroinflammation in depression

Wanneer:wo 30-04-2014 13:00 - 14:00
Waar:Aula

Nieuw bewijs dat neuro-inflammatie theorie voor depressie klopt

De neuro-inflammatie theorie, die ervan uitgaat dat depressie een gevolg is van een ontstekingsreactie in de hersenen, klopt waarschijnlijk. Dat concludeert Niki Dobos in haar promotieonderzoek, dat ze uitvoerde met behulp van een muismodel. De resultaten kunnen mogelijk helpen om een nieuwe behandeling te ontwikkelen tegen depressie.

Wanneer ons immuunsysteem wordt geactiveerd, ofwel in het lichaam zelf of in het centrale zenuwstelsel, reageert het lichaam daarop met een ontstekingsreactie. Wetenschappers vermoedden al langer dat de productie van cytokines (ontstekingsfactoren) en activatie van de kynurenine-route (betrokken bij fysiologische functies zoals gedrag en slaap) betrokken zijn bij het ontstaan van depressie. Niki Dobos testte deze hypothese in muizen.

Dobos ontdekte dat het door een ontstekingsreactie veroorzaakte depressieve gedrag van de muizen afhankelijk was van de activatie van het ‘ontstekingsenzym’ Indoleamine 2,3-dioxygenase (IDO). Het depressieve gedrag van de muizen kon worden onderdrukt met een remmer van IDO. Deze resultaten bevestigen dat de neuro-inflammatie theorie van depressie waarschijnlijk klopt, en geven sterke aanwijzingen voor de betrokkenheid van de kynurenine-route en de activatie van IDO. De inzichten zouden de basis kunnen vormen voor een nieuwe, op IDO-remmers gebaseerde benadering van therapie tegen depressie.

Niki Dobos (Hongarije, 1981) studeerde biologie aan de universiteit van Szeged, Hongarije. Zij verrichtte haar promotieonderzoek bij de afdelingen Moleculaire Neurobiologie en Nucleaire Geneeskunde en Moleculaire Beeldvorming van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Het onderzoek werd gefinancierd door het UMCG en de Internationale Stichting Alzheimer Onderzoek (ISAO). Dobos werkt als study director bij Solvo Biotechnology Ltd.