Over ons Actueel Nieuws

Promotie mw. L. López Pérez: Studies on porosity control and stabilization of mesoporous silicas and aluminas

Wanneer:vr 07-02-2014 om 12:45
Waar:Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Promotie: mw. L. López Pérez

Proefschrift: Studies on porosity control and stabilization of mesoporous silicas and aluminas

Promotor(s): prof.dr. H.J. Heeres

Faculteit: Wiskunde en Natuurwetenschappen

Nieuwe synthesen van poreuze katalysatoren

Lidia López Pérez deed onderzoek naar het ontwikkelen van synthetische routes voor poreuze materialen die gebruikt kunnen worden als katalysator. Haar onderzoek resulteerde in een nieuwe mesoporeuze silica en een alumina met een hoge thermische stabiliteit.

Mesoporous silica’s en alumina’s hebben eigenschappen die het mogelijk maken om ze als katalysatoren toe te passen in adsorptie- en scheidingsprocessen. Ze hebben echter een relatief lage thermische en hydrothermale stabiliteit. Daarom is het belangrijk om synthesemethoden te ontwikkelen waarmee een betere controle op de porositeit en een verbetering van de stabiliteit van de materialen wordt verkregen.

Het onderzoek had tot doel:

(a) het ontwikkelen van een gemakkelijk en snel syntheseprotocol voor mesoporeuze silica’ s door middel van een combinatie van Fenton detemplatie en droging in een oplosmiddel met een lage oppervlaktespanning om zo een materiaal te verkrijgent met een goed geconserveerde structuur,

(b) de synthese van mesogestructureerde alumina’s met een hoge thermische en hydrothermale stabiliteit door middel van een systematische studie van de invloed van verschillende parameters, zoals aluminiumbron, oplosmiddel, etc.

(c) het verkrijgen van een stabiele a-alumina en transitie alumina uit de eerder genoemde methodiek dat een materiaal oplevert met een hoog oppervlak en uitstekende texturele eigenschappen zonder de toevoeging van een structurele promoter.

Het onderzoek van Lidia López Pérez werd uitgevoerd bij de afdeling Chemical Reaction Engineering en gefinancierd door Shell Global Solutions International en de Universidad Autonoma Metropolitana-Azcapotzalco in Mexico-stad (National Program PROMEP). López Pérez werkt als assistent-professor aan de Universidad Autonoma Metropolitana-Azcapotzalco.