Over ons Actueel Nieuws

Promotie mw. D. de Paula Faria: New avenues in PET imaging of multiple sclerosis

Wanneer:ma 13-01-2014 om 11:00
Waar:Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Promotie: mw. D. de Paula Faria

Proefschrift: New avenues in PET imaging of multiple sclerosis

Promotor(s): prof.dr. R.A. Dierckx, prof.dr. C.A. Buchpiguel

Faculteit: Medische Wetenschappen

PET-scan biedt nieuwe mogelijkheden om behandeling MS te volgen

Met een PET-scan kunnen ontstekingsprocessen in het zenuwstelsel in beeld worden gebracht. Ook het effect van ontstekingsremmende middelen kan ermee gemeten worden. Dat maakt de scans geschikt om de behandeling van patiënten met Multiple Sclerose (MS) te volgen, aldus Daniele de Paula Faria in haar promotieonderzoek.

Multiple sclerose is een auto-immuunziekte, waarbij het verlies van het beschermende laagje rondom zenuwvezels (de myelineschede) en ontstekingen in de hersenen leiden tot ernstige neurologische verschijnselen, zoals verlammingsverschijnselen. De Paula Faria onderzocht of het verlies van myeline en het daarop volgende ontstekingsproces met een PET-scan in beeld kan worden gebracht.

De promovenda voerde haar onderzoek uit door gebruik te maken van een specifieke tracer, een radioactieve stof die oplicht onder de PET-scan. Zij concludeert dat de activering van ontstekingscellen met deze tracer uitstekend gevolgd kan worden. PET blijkt bovendien ook een gevoelige methode te zijn om het effect van ontstekingsremmende middelen te meten.

Tot slot ontdekte De Paula Faria in proefdieronderzoek met welke tracer afbraak en herstel van myeline in het ruggenmerg en de hersenen zichtbaar gemaakt kan worden. Dat blijkt de tracer [11C]MeDAS te zijn. Maar voordat deze in de klinische praktijk gebruikt kan worden, is eerst nog meer onderzoek nodig.

Daniele de Paula Faria (Brazilië, 1982) studeerde Farmacie aan de universiteit van São Paulo, Brazilië. Zij verrichtte haar promotieonderzoek bij de afdeling Nucleaire Geneeskunde en Moleculaire Beeldvorming van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Het onderzoek werd onder andere gefinancierd door de Stichting MS Research. De Paula Faria werkt als research monitor in de University of São Paulo.