Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Aanmoedigingsprijzen voor zes succesvolle propedeusestudenten RUG

27 november 2014

Op 28 november ontvangen zes topstudenten in exacte en technische vakken van Rijksuniversiteit Groningen een Jong Talent aanmoedigingsprijs van 500 euro bij de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen te Haarlem. De winnaars zijn: Irina Chiscop (Wiskunde en technische wiskunde), Freddie Hendriks (Natuurkunde en technische natuurkunde), Annemarie Maan (Scheikunde), Isabela Constantin (Informatica en technische informatica), Dion Groothof (Life Science and Technology) en Natasha Witto (Chemische Technologie). Zij behoren tot de beste propedeusestudenten van hun studie.

Op 28 november ontvangen in het totaal 51 jonge talenten in de exacte en technische wetenschappen een aanmoedigingsprijs in Haarlem. Ruim de helft van deze studenten behaalde een gemiddelde van negen of hoger voor de geëxamineerde vakken. Het hoogste gemiddelde cijfer (9,9) behaalde Dennis van der Zwaan, student Informatica aan Universiteit Leiden. Ongeveer een kwart van de winnaars is vrouw.

Omdat de behoefte aan talent in de exacte en technische vakken onverminderd groot blijft, stimuleren verschillende organisaties en bedrijven deze studenten. De aanmoedigingsprijzen voor 2014 zijn beschikbaar gesteld door ORTEC, Stichting Physica, Shell Global Solutions International, Ngi-NGN Platform voor IT-professionals, NWO-CW, Philips, Kennispark Twente, Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium en KVGN.

Daarnaast worden dit jaar elf afstudeerprijzen (van 2000 tot 5000 euro) voor Jong Talent uitgereikt. Belangrijke criteria voor de afstudeerprijzen zijn het innovatieve karakter, de theoretische onderbouwing en de betekenis voor de maatschappij. Twee studenten van Rijksuniversiteit Groningen ontvangen een Jong Talent Afstudeerprijs.

·         Job Feldbrugge wint de nieuwe De Zeeuw-Van Dishoeck Afstudeerprijs voor Sterrenkunde van 3000 euro.

·         Maria Azhar wint één van de drie Shell Afstudeerprijzen voor Natuurkunde van 5000 euro.

De Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen te Haarlem verzorgt jaarlijks de onafhankelijke jurering en de prijsuitreiking.

Bron: nieuwsbericht KHMW, www.KHMW.nl

Laatst gewijzigd:12 maart 2020 21:49