Over ons Actueel Nieuws

Promotie mw. Y. Zhao: Lung nodule assessment in low-dose CT lung cancer screening. Validation of detection and volumetric measurement

Wanneer:ma 16-09-2013 om 14:30

Promotie: mw. Y. Zhao, 14.30 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Lung nodule assessment in low-dose CT lung cancer screening. Validation of detection and volumetric measurement

Promotor(s): prof.dr. M. Oudkerk

Faculteit: Medische Wetenschappen

Met NELSON-screeningmethode minder vals-positieve meldingen longkanker

De NELSON-screeningsmethode voor longkanker is efficiënt om longkanker op te sporen, en vermindert het aantal onnodige doorverwijzingen en vervolgscans. Dat stelt Yingru Zhao. Zij onderzocht de betrouwbaarheid van deze screeningsmethode, die gebaseerd is op het volume en de volumeverdubbelingstijd van longnodulen.

Het Nederlands Leuvens Screenings Onderzoek (NELSON) startte in 2003 als een groot onderzoek naar de meest effectieve manier om met CT-afbeeldingen longkanker op tijd op te sporen bij mensen met een hoog risico op het ontwikkelen van de ziekte. Het concentreert zich op het meten van het volume van de longnodulen, in plaats van de diameter.

Zhao concludeert, op basis van onderzoek bij 7.500 mensen in de longkanker-risicogroep, dat 2,6% met de NELSON-screeningsmethode een positieve test had. Niet alle longnodulen zijn kwaadaardig. 0,9% had longkanker, de meesten nog in een vroeg stadium. Verder ontdekte ze dat het gebruik van verschillende computersoftware tot verschillende resultaten leidde. In een screeningsstudie moet daarom volgens haar consistent dezelfde software gebruikt worden. Na drie maanden werd een herhaaltest uitgevoerd voor longnodulen met een gemiddelde grootte (50 - 500 mm3). Zhao stelt vast dat zo’n herhaaltest tot minder vals-positieve meldingen van kanker leidt, omdat veel longnodulen niet gegroeid waren of zelfs waren verdwenen. Deze strategie voorkomt volgens de promovenda onnodig verder onderzoek voor kleine longnodulen.

Yingru Zhao (Tianjin, 1975) studeerde Geneeskunde aan de Tianjin Medical University in Tianjin. Zij verrichtte haar promotieonderzoek bij het Centre of Medical Imaging-North East Netherlands (CMI-NEN), afdeling Radiologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Het onderzoek maakt deel uit van het NELSON-project. Zhao werkt als radioloog bij de afdeling Radiologie van het Tianjin Medical University Cancer Institute & Hospital, China.