Over ons Actueel Nieuws

Promotie mw. S. Post: House dust mite and the integrity of the airway epithelium. Mechanisms involved in the development of the allergic asthma

Wanneer:wo 30-10-2013 om 11:00

Promotie: mw. S. Post, 11.00 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: House dust mite and the integrity of the airway epithelium. Mechanisms involved in the development of the allergic asthma

Promotor(s): prof.dr. A.J.M. van Oosterhout

Faculteit: Medische Wetenschappen

Luchtwegepitheel speelt cruciale rol in ontwikkeling astma

Een niet goed functionerend luchtwegepitheel – het bedekkende weefsel in de luchtwegen met een barrièrefunctie voor allergenen – speelt, samen met beschadigingen in de cel-cel contacten, een cruciale rol in het ontstaan van de ontwikkeling van allergisch astma. Tot die conclusie komt Sijranke Post in haar promotieonderzoek.

Omdat de aanleg voor astma erfelijk is, denkt men dat de ontwikkeling van astma het resultaat is van een interactie tussen genetische en omgevingsfactoren. Verschillende studies hebben laten zien dat de ontwikkeling van astma gerelateerd is aan blootstelling op jonge leeftijd aan een virusinfectie en/of allergenen (zoals huisstofmijt). Veel van de onlangs ontdekte astmagevoeligheidsgenen komen tot expressie in het luchtwegepitheel. Sijranke Post ging daarom na welke veranderingen in die laag cellen van belang zouden kunnen zijn voor de ontwikkeling van astma.

De promovenda ontdekte dat een bepaald soort huisstofmijtextract de barrièrefunctie van het epitheel het sterkst verminderde. Ook concludeert ze dat dit extract zorgt voor een sterk verhoogde aanmaak van een ontstekingsbevorderend stofje (chemokine CCL20), en voor het verlies van het cel-cel contacteiwit E-cadherine, met celbeschadigingen tot gevolg. Toekomstig onderzoek moet uitwijzen of verlies aan E-cadherine doorslaggevend is voor het ontwikkelen van allergische gevoeligheid en astma.

Sijranke Post (Westerbork, 1980) studeerde Biomedicine aan de University of Southern Denmark (Odense, Denemarken). Zij verrichtte haar promotieonderzoek bij het laboratorium Allergie en Longziekten van de afdeling Pathologie en Medische Biologie, van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Ook kreeg zij een beurs van de European Respiratory Society om het project een jaar te kunnen voortzetten bij het Inflammation Research Center van het Flanders Institute for Biotechnology (VIB) van de Universiteit van Gent. Het onderzoek werd gefinancierd door het Longfonds.