Over ons Actueel Nieuws

Promotie mw. R. Ouyang: Stability analysis and controller design for a system with hysteresis

Wanneer:ma 30-09-2013 om 14:30

Promotie: mw. R. Ouyang, 14.30 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Stability analysis and controller design for a system with hysteresis

Promotor(s): prof.dr.ir. J.M.A. Scherpen

Faculteit: Wiskunde en Natuurwetenschappen

Hysterese beter regelbaar

Hysterese is een niet-lineair verschijnsel dat in veel fysische systemen aanwezig is, waaronder piëzo-actuatoren, magnetisch-reologische dempers, ferromagnetisch materiaal en mechanische systemen die onderhevig zijn aan wrijving. Het is aangetoond dat de aanwezigheid van hysterese in fysische systemen invloed heeft op de prestatie en zelfs de stabiliteit van het systeem. Daarom is een adequate aanpak met behulp van een regelaar nodig voor een systeem met hysterese.

Om het hysterese verschijnsel te beschrijven in verschillende soorten systemen zijn vele wiskundige modellen voorgesteld. Het proefschrift van Ruiyue Ouyang richt zich op een specifieke klasse onder de hysterese modellen, de zogenaamde Duhem hysterese operator, die met succes is gebruikt om hysterese te beschrijven in veel fysische systemen.

Ruiyue Ouyang (China, 1982) studeerde Electrical Engineering aan de TU Eindhoven. Het onderzoek werd uitgevoerd bij de afdeling Discrete technology and production automation van de RUG. Ouyang is na het onderzoek gaan werkten bij ASML.