Over ons Actueel Nieuws

Promotie mw. N.T.P. Hong: A dynamic usage-based approach to second language teaching

Wanneer:ma 02-12-2013 om 16:15
Waar:Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Promotie: mw. N.T.P. Hong

Proefschrift: A dynamic usage-based approach to second language teaching

Promotor(s): prof.dr. C.L.J. de Bot, prof.dr. M.H. Verspoor

Faculteit: Letteren

Herhaaldelijk film kijken goed voor leren taal

Hoe kunnen studenten aan de Universiteit van Catho in Vietnam het beste Engels leren? Met een methode waarbij veel geoefend wordt met spreken en uitleg wordt gegeven over de grammatica? Of met een methode waarin een populaire film getoond wordt en alleen begrijpend luisteren centraal staat? De laatste methode is overtuigend effectiever, zo ontdekte promovenda Nguyen Hong.

Geïnspireerd door ‘dynamic usage based’ (DUB) principes, die stellen dat betekenis en frequentie centraal staan in het taalverwervingsproces, heeft Hong Nguyen een lesprogramma ontwikkeld op basis van een populaire film. Filmscènes (die levensechte situaties en conversaties zo natuurlijk mogelijk nabootsen) werden herhaaldelijk getoond en uitgelegd totdat de studenten niet alleen de woorden, maar ook de sociale en culturele implicaties goed begrepen. De nadruk lag dus op veelvuldige blootstelling en het begrip van de scenes.

Het experiment betrof twee groepen: drie controleklassen met de gangbare communicatieve aanpak en vier experimentele klassen met de filmmethode. De vraag was welke groep meer vorderde in de algemene Engelse taalvaardigheid, het idiomatisch taalgebruik, de bereidheid om te communiceren en zelfvertrouwen. De resultaten tonen aan dat na circa 13 weken de experimentele groep significant beter was dan de controlegroep in de algemene taalvaardigheid en zelfvertrouwen. Beide groepen hadden gelijke winst op het gebied van de bereidheid om te communiceren en idiomatisch taalgebruik.

Nguyen Hong studeerde Applied linguistics. Ze verrichtte haar onderzoek aan het Center of Language and Cognition Groningen (CLCG) aan de Faculteit der Letteren. Hong Nguyen werkt nu aan Can Tho University, Vietnam.