Over ons Actueel Nieuws

Promotie mw. N.A.J. Mehnen: Protected landscapes - the great hope of European area protection policies? A comparative study of governance in IUCN category V areas

Wanneer:ma 18-11-2013 om 14:30

Promotie: mw. N.A.J. Mehnen, 14.30 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Protected landscapes - the great hope of European area protection policies? A comparative study of governance in IUCN category V areas

Promotor(s): prof.dr. D. Strijker, prof.dr. I. Mose

Faculteit: Ruimtelijke Wetenschappen

Ontwikkeling beschermde natuurgebieden vergt sociaalvaardige beheerder

Toewijding van alle betrokken partijen is belangrijk voor de succesvolle ontwikkeling van beschermde natuurgebieden. De beheerder van natuurgebieden kan functioneren als moderator of bemiddelaar tussen bijvoorbeeld maatschappelijke organisaties, bedrijfsleven en overheidsinstanties. Daarbij zijn de sociale vaardigheden cruciaal van de beheerder cruciaal. Dat concludeert Nora Mehnen. Zij onderzocht vier beschermde gebieden die behoren tot categorie V van de International Union for the Conservation of Nature (IUCN): het natuurpark Lauenburg in Duitsland, het natuurpark Styrian Eisenwurzen in Oostenrijk, het Peak District National Park in Engeland en het Regionale Natuurpark Livradois-Forez in Frankrijk.

Bij het beheer van beschermde natuurgebieden is het vaak moeilijk om ervoor te zorgen dat economische belangen en belangen van verschillende stakeholders gelijkwaardig worden beoordeeld. Economische belangen moeten bescherming van natuur en landschap niet in de weg staan, en er moet voorkomen worden dat het beschermde landschap slechts een marketinginstrument of ‘papieren tijger’ wordt. Uit de casestudies blijkt dat succesvolle ontwikkeling van een gebied alleen mogelijk is als beslissingen en besluitvormingsprocessen transparant zijn; elke partij moet de kans krijgen om deel te nemen aan de besluitvorming en in staat zijn om beslissingen te beïnvloeden. Mehnen concludeert dat het model van ‘protected landscapes’ als bedoeld in de IUCN-classificatie als voorbeeld kan dienen voor duurzame regionale ontwikkeling en gezien kan worden als de hoop van het Europees territoriale beschermingsbeleid.

Nora Mehnen studeerde Environmental Sciences aan de University of Vechta (Duitsland). Zij verrichtte haar onderzoek bij de afdeling Culturele Geografie aan de Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen van de Rijksuniversiteit Groningen.