Over ons Actueel Nieuws

Promotie mw. M. Sie: Angiogenesis in pediatric brain tumors: therapeutic possibilities?

Wanneer:wo 11-09-2013 om 16:15

Promotie: mw. M. Sie, 16.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Angiogenesis in pediatric brain tumors: therapeutic possibilities?

Promotor(s): prof.dr. E.S.J.M. de Bont, prof.dr. W.A. Kamps

Faculteit: Medische Wetenschappen

Pleidooi voor ‘multi-targeted’ therapie bij kinderhersentumoren

Anti-angiogene therapie, therapie waarbij de vorming van nieuwe bloedvaten uit bestaande bloedvaten wordt tegengegaan, biedt mogelijkheden voor de behandeling van kinderen met een hersentumor, maar alleen als rekening gehouden wordt met de ontsnappingsmechanismen van de tumor bij een dergelijke behandeling. Dat stelt Mariska Sie.

Sie deed onderzoek naar de rol van bloedvatnieuwvorming in hersentumoren bij kinderen. Ze vergeleek de kinderhersentumoren met een veel voorkomende, zeer vaatrijke tumor bij volwassenen (glioblastoom). In beide soorten tumoren speelt angiogenese, bloedvatnieuwvorming, een belangrijke rol. Dat proces zorgt ervoor dat de tumor kan groeien. Maar remming van één bepaalde angiogene groeifactor is niet genoeg om de tumor te stoppen, blijkt in de klinische praktijk.

Sie ontdekte dat kinderhersentumoren door middel van andere groeifactoren die in de omgeving van de tumor voorkomen (EGF, HGF en FGF) kunnen ontsnappen aan anti-angiogene therapie. De tumorresistentie kan overtroffen worden met een relevante remmer gericht tegen dergelijke groeifactoren. Sie pleit op basis van haar onderzoek voor ‘multi-targeted’ therapie en optimalisatie van preklinische modellen om een rationele vertaling naar de kliniek te kunnen maken.

Mariska Sie (Groningen, 1985) studeerde geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zij verrichtte haar promotieonderzoek bij de afdeling Kinderoncologie/Hematologie, Beatrix Kinderziekenhuis van het Universitair Medisch Centrum Groningen, in het kader van een MD/PhD-traject, Junior Scientific Masterclass. Het onderzoek werd mede gefinancierd door de Jan Kornelis de Cock Stichting, het Ubbo Emmius Fonds en de Van der Meer-Boerma Stichting. Sie werkt momenteel als arts bij de afdeling neurochirurgie van het UMCG.