Over ons Actueel Nieuws

Promotie mw. L. Hou: Steady state and time resolved spectroscopy of photoswitchable systems

Wanneer:di 10-12-2013 om 11:00
Waar:Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Promotie: mw. L. Hou

Proefschrift: Steady state and time resolved spectroscopy of photoswitchable systems

Promotor(s): prof.dr. B.L. Feringa, prof.dr. W.R. Browne

Faculteit: Wiskunde en Natuurwetenschappen

Nieuwe spectroscopische methoden voor onderzoek naar met licht schakelbare moleculaire systemen

Steady state en time resolved spectroscopie zijn twee fundamentele methodes voor het bestuderen van fotochemische processen. In haar proefschrift beschrijft Lili Hou drie ‘home-built’ spectroscopische systemen, waarmee - samen met andere spectroscopische methoden - verschillende met licht schakelbare moleculaire systemen werden bestudeerd.

In het eerste moleculaire systeem kunnen magnetische interacties aan- en uitgeschakeld worden door middel van het bestralen met licht van verschillende golflengte. Twee porfyrine gemodificeerde systemen zijn beschreven. In het eerste systeem zijn porfyrines covalent gebonden aan grafeen om zodoende de eigenschappen van grafeen te modificeren. In het tweede systeem zijn porfyrines gebruikt om moleculaire motoren met zichtbaar licht aan te drijven.

Een ander met licht schakelbaar moleculair systeem bestaat uit diaryletheen-schakelaars gemixt met fotosensitizers om het genereren van singlet zuurstof te reguleren door middel van licht.

In het laatste deel van dit proefschrift zijn verscheidene moleculaire motoren gekarakteriseerd om nauwkeurig de rotatiesnelheden en energiebarrières te bepalen.

Lili Hou (China, 1984) studeerde Optical Engineering aan de Tianjin University. Het onderzoek werd uitgevoerd aan het Stratingh Institute for Chemistry van de RUG.