Over ons Actueel Nieuws

Promotie mw. K.G. Rana: Electron transport across complex oxide heterointerfaces

Wanneer:ma 16-09-2013 om 11:00

Promotie: mw. K.G. Rana, 11.00 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Electron transport across complex oxide heterointerfaces

Promotor(s): prof.dr. T. Banerjee, prof.dr.ir. B.J. van Wees

Faculteit: Wiskunde en Natuurwetenschappen

Elektrontransport in complexe oxide heterostructuren

In het proefschrift van Kumari Gaurav Rana wordt voor het eerst Ballistic Electron Emission Microscopy (BEEM) gebruikt om heet elektrontransport in complexe oxide heterostructuren te bestuderen. Met deze techniek zijn belangrijke transportparameters van LSMO met succes bepaald, zoals de hete elektron attenuatie-lengte en de energieafhankelijkheid.

Een belangrijke conclusie in het proefschrift is de sterke bijdrage van polaron botsingen aan de attenuatie-lengte in dergelijke transitiemetaaloxides.

Recent is er veel interesse in device-structuren die gebaseerd zijn op heet elektrontransport zoals fotovoltaische effecten in multiferroics of ferroelektrische tunneling elektroweerstand. De gebruikte benadering van ‘non-equilibrium’ transport is ook interessant voor theoretici, omdat hij gebruikt kan worden om ‘equilibrium self-energy’ correcties, veroorzaakt door correlaties, te bepalen. De unieke mogelijkheid om met deze techniek elektronentransport te visualiseren en kwantificeren in verborgen lagen en grensvlakken is belangrijk voor het ontwerpen en begrijpen van transport in elektronische oxide devices.

Kumari Gaurav Rana studeerde natuurkunde aan de Punjab University (India). Het onderzoek werd uitgevoerd bij de onderzoeksgroep Physics of Nanodevices van het Zernike Institute for Advanced Materials. Gaurav Rana gaat door in het onderzoek als postdoc bij het Max Planck Instituut in Dresden.