Over ons Actueel Nieuws

Promotie dhr. X. Xie: CT biomarkers in lung cancer screening

Wanneer:ma 16-09-2013 om 16:15

Promotie: dhr. X. Xie, 16.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: CT biomarkers in lung cancer screening

Promotor(s): prof.dr. M. Oudkerk

Faculteit: Medische Wetenschappen

CT-screening longkanker ook waardevol voor hart- en vaatziekten

Een CT-scan voor longkanker geeft niet alleen belangrijke kwantitatieve informatie over longnodulen, maar ook over kransslagaderverkalking, emfyseem (een bepaalde longziekte) en wanddikte van de perifere luchtwegen. De scan kan met andere woorden drie belangrijke doodsoorzaken (longkanker, hart- en vaatziekten en COPD) tegelijk opsporen. Dat concludeert Xueqian Xie in een onderzoek naar de betrouwbaarheid van CT biomarkers.

Xie stelt dat de bekende risicofactoren voor longkanker, veroudering en roken, ook belangrijke risicofactoren zijn voor hart- en vaatziekten en voor chronisch obstructieve longziekte (COPD). Hij ging na hoe één test kwantitatieve informatie kan geven over alle drie soorten ziekten.

Zijn onderzoek laat zien dat longnodules met een diameter van ten minste vijf millimeter met een lage dosis CT opgespoord kunnen worden. Ook concludeert Xie dat een toename in kransslagaderverkalking (uitgedrukt in een kalkscore) gerelateerd is aan een verhoogd risico op hart- en vaatziekten. Tot slot stelt de promovendus dat er een aantoonbare correlatie bestaat tussen longfunctie en emfyseem en tussen de wanddikte van de perifere luchtwegen en luchtwegsymptomen in rokers. Deze bevindingen vormen volgens hem het bewijs dat CT-screening nuttig kan zijn om meerdere, potentieel dodelijke ziektes in een vroeg stadium op te sporen.

Xueqian Xie (Liaoning, China, 1977) studeerde geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij verrichtte zijn promotieonderzoek bij het centrum voor het Centre of Medical Imaging-North East Netherlands (CMI-NEN), afdeling Radiologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Het onderzoek maakt deel uit van het omvangrijke NELSON-project. Xie is radioloog in het UMCG.