Over ons Actueel Nieuws

Promotie dhr. M.G. Dickinson: Pulmonary arterial hypertension. The role of increased blood flow and Egr-1

Wanneer:wo 27-11-2013 om 12:45
Waar:Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Promotie: dhr. M.G. Dickinson

Proefschrift: Pulmonary arterial hypertension. The role of increased blood flow and Egr-1

Promotor(s): prof.dr. R.M.F. Berger

Faculteit: Medische Wetenschappen

Eiwit Egr-1 speelt mogelijk rol bij het ontstaan van PAH

Het eiwit Egr-1 speelt mogelijk een rol bij in het ontstaan van de zeldzame, maar levensbedreigende ziekte pulmonale arteriële hypertensie (PAH), oftewel hoge bloeddruk in de longen. Tot die conclusie komt Michael Dickinson in zijn promotieonderzoek.

PAH komt onder andere voor bij kinderen die met een hartafwijking geboren worden. Bij patiënten met PAH verandert de bloedstroom van het hart naar de longen. Dat proces leidt tot het dichtgroeien van de bloedvaten, waardoor het hart moeilijker bloed naar de longen kan pompen. Zonder ingrijpen raakt het hart uiteindelijk overbelast en kan de patiënt komen te overlijden. Voor PAH bestaat nog geen goede behandeling.

Dickinson ontdekte dat het eiwit Egr-1 bij patiënten met een aangeboren hartafwijking op plekken aanwezig is waar de bloedstroom anders is dan normaal. De aanwezigheid van het eiwit neemt bovendien toe naarmate de ziekte ernstiger is. Preklinisch onderzoek liet vervolgens zien dat de longvaten beter open blijven staan wanneer het eiwit afgeremd wordt. Het hart raakt dan minder overbelast. De ontdekking van het eiwit brengt behandeling van de ziekte een stap dichterbij, maar er is eerst nog meer onderzoek nodig.

Michael Dickinson (Rotterdam, 1983) studeerde Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij verrichtte zijn promotieonderzoek bij het Centrum voor aangeboren hartafwijkingen, afdeling Kindercardiologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Het onderzoek werd gefinancierd als MD/PhD-traject van de Junior Scientific Masterclass van het UMCG. Dickinson ontving daarnaast financiële ondersteuning voor zijn onderzoek middels een persoonsgebonden stipendium van het E Dekker programma van de Nederlandse Hartstichting.