Over ons Actueel Nieuws

Promotie dhr. J.J. Meeuse: Aspects of pain in measurement, management and health care utilization

Wanneer:wo 11-09-2013 om 14:30

Promotie: dhr. J.J. Meeuse, 14.30 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Aspects of pain in measurement, management and health care utilization

Promotor(s): prof.dr. R.O.B. Gans

Faculteit: Medische Wetenschappen

Muziek verlaagt geen pijn tijdens kijkonderzoek

Patiënten die tijdens een kijkonderzoek van de dikke darm naar muziek luisteren, ervaren niet minder pijn dan mensen die geen muziek beluisteren. Dat is één van de conclusies van het onderzoek van Jan Meeuse naar uiteenlopende aspecten van het meten en het behandelen van pijn. Meeuse komt tot een aantal opzienbarende conclusies.

Meeuse’s onderzoek bij 75 gezonde vrijwilligers liet zien dat, anders dan vaak gedacht, veranderingen in de hartfrequentie niet bruikbaar zijn om pijnintensiteit te meten. Ook ontdekte de promovendus dat radiotherapie ook in de terminale fase helpt in de bestrijding van pijn, veroorzaakt door naar botten uitgezaaide kanker. In 45% van de 274 onderzochte patiënten verminderde de pijn. Omdat het effect van bestralen op pijn nog wel eens op zich laat wachten, is dit een belangrijke bevinding voor mensen met een beperkte levensverwachting.

Meeuse vond daarentegen geen bewijs voor de hypothese dat muziek pijn verlaagt. Dat bleek op basis van onderzoek onder 307 patiënten die een kijkonderzoek van het laatste deel van de dikke darm ondergingen. De helft luisterde daarbij naar muziek van eigen keuze. Tot slot concludeert Meeuse dat patiënten in de laatste weken van hun leven wel steeds meer contact hebben met hun huisarts, maar dat dit niet samen gaat met een afname van de ziekenhuiszorg. Hij stelt dat een multidisciplinair palliatief team wellicht onnodige ziekenhuisbezoeken kan voorkomen.

J.J. Meeuse (Apeldoorn, 1975) studeerde geneeskunde aan de Vrije Universiteit te Amsterdam Hij verrichtte zijn promotieonderzoek bij de afdeling Algemene Interne Geneeskunde van het Universitair Medisch Centrum Groningen, werkgroep palliatieve zorg binnen het UMCG. Het onderzoek werd gefinancierd door het Integraal Kankercentrum Nederland. Meeuse werkt als internist in het Rivierenland Ziekenhuis in Tiel.