Over ons Actueel Nieuws

Promotie dhr. G.Sidorenkov: Predictive value of treatment quality indicators on outcomes in patients with diabetes

Wanneer:wo 18-09-2013 om 14:30

Promotie: dhr. G.Sidorenkov, 14.30 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Predictive value of treatment quality indicators on outcomes in patients with diabetes

Promotor(s): prof.dr. F.M. Haaijer-Ruskamp, prof.dr. D. de Zeeuw

Faculteit: Medische Wetenschappen

Kwaliteitsindicatoren resulteren niet in betere zorg voor alle diabetespatiënten

Een rigide gebruik van kwaliteitsindicatoren voor diabeteszorg leidt niet automatisch tot betere zorg voor alle diabetespatiënten. Dat geldt bijvoorbeeld voor indicatoren die de kwaliteit van een bloeddrukverlagende behandeling beogen te meten. Dat is één van de conclusies van het promotieonderzoek van Grigory Sidorenkov naar de relatie tussen kwaliteitsindicatoren en patiëntuitkomsten bij de behandeling van diabetes.

De kwaliteit van gezondheidszorg wordt steeds vaker gemeten met kwaliteitsindicatoren. Het is daarvoor van groot belang dat de kwaliteitsindicatoren overeenkomen met betere uitkomsten onder patiënten. Slecht gedefinieerde kwaliteitsindicatoren of indicatoren met een verkeerde aanname resulteren niet in betere uitkomsten, aldus Sidorenkov.

De promovendus identificeert vervolgens een aantal behandelingsindicatoren die gerelateerd zijn aan betere uitkomsten. Zo blijken onder andere indicatoren die het voorschrijven van een cholesterolverlagende behandeling meten bij patiënten met diabetes, gerelateerd te zijn aan een lager risico op complicaties op lange termijn. Indicatoren die het voorschrijven van een glucoseverlagende behandeling meten, voorspellen maar bij een deel van de patiënten minder complicaties. De relatie tussen de indicatoren voor de behandeling van hoge bloeddruk en patiëntuitkomsten bleek onvoldoende. Sidorenkov pleit er op basis van deze resultaten voor om voorzichtig te zijn bij het gebruik van kwaliteitsindicatoren, omdat ze kunnen leiden tot zorg die niet voor alle patiënten goed is.

G. Sidorenkov (Rusland, 1983) studeerde geneeskunde en volksgezondheid aan de Northern State Medical University van Rusland. Hij verrichtte zijn promotieonderzoek bij de afdeling Klinische Farmacologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Sidorenkov participeerde in het onderzoeksinstituut SHARE. Zijn onderzoek werd gefinancierd door het Ubbo Emmiusfonds en UMCG. Sidorenkov werkt als onderzoeker bij de afdeling Klinische Farmacologie van het UMCG.