Over ons Actueel Nieuws

Promotie dhr. B.G. Talsma: Performance analysis in elite sports. Statistical comparison, development, ranking, and selection in speed skating and soccer

Wanneer:do 28-11-2013 om 12:45
Waar:Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Promotie: dhr. B.G. Talsma

Proefschrift: Performance analysis in elite sports. Statistical comparison, development, ranking, and selection in speed skating and soccer

Promotor(s): prof.dr. G. Sierksma, prof.dr. R.H. Teunter

Faculteit: Economie en Bedrijfskunde

Nieuwe technieken voor prestatievergelijking van topatleten

Bertus Talsma ontwikkelde technieken voor het analyseren en vergelijken van prestaties van topatleten. Indien prestaties worden geleverd onder uiteenlopende omstandigheden of worden beïnvloed door factoren buiten de kwaliteiten van de atleet zelf, is een eerlijke prestatievergelijking niet eenvoudig. Een dergelijke moeilijkheid doet zich voor bij de selectieprocedure van schaatsers voor de Olympische Spelen, waarbij de verwachte prestatie van bijvoorbeeld een 1500-meterschaatser vergeleken moet worden met die van een 5000-meterrijder. Daarnaast zijn er factoren zoals technologische innovaties, verbeterde trainingsmethoden, populatie veranderingen en nieuwe toernooien, die een continue invloed hebben op de prestaties en het vergelijken van prestaties over de jaren.

Talsma richtte zich in zijn proefschrift op schaatsen en voetbal. Voor beide sporten presenteert hij all-time ranglijsten. Alle factoren die invloed hebben gehad op de prestaties worden nauwkeurig beschreven. Vervolgens zijn er statistische technieken gebruikt om voor de invloeden van deze factoren op de prestaties te corrigeren. Deze technieken zijn ook gebruikt om de prestaties van schaatsers en schaatssters te vergelijken in verband met het selectieproces voor de Olympische Spelen.

Bertus Talsma studeerde Econometrie en Operations Research aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij verrichtte zijn onderzoek bij de Faculteit Economie en Bedrijfskunde. Talsma werkt tegenwoordig als consultant bij ORTEC TSS.