Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Subsidie voor institutionele samenwerking met Brazilië

23 augustus 2013

Twee onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen hebben financiële steun gekregen van de Braziliaanse overheid om de samenwerking met hun Braziliaanse partner te versterken.

BRANETEC-beurs voor informatica

Prof. dr. Alex Telea van Informatica en zijn collega prof. Marcelo Walter van het Institute of Informatics van de Universidade Federal de Rio Grande do Sul (UFRGS) krijgen een BRANETEC-beurs voor hun ‘Smart Interactive Imaging System’-project over de mobiliteit van studenten en personeelsleden. Jaarlijks kunnen tot tien Braziliaanse studenten gebruik maken van deze subsidie om een jaar van hun studie door te brengen in Groningen. Verder zijn er bezoeken gepland van hoogleraren en onderzoekers om de samenwerking op het gebied van onderwijs en onderzoek uit te breiden.

BRANETEC is het Braziliaans-Nederlandse programma voor samenwerking op het gebied van techniek en technologie. Het wordt gefinancierd door het Braziliaanse ministerie van Onderwijs (CAPES) en aan Nederlandse kant gecoördineerd door de Nuffic.

Sience without Borders-beurs in nucleaire geneeskunde

Dr. Erik de Vries van de afdeling Nucleaire Geneeskunde van het Universitair Medisch Centrum Groningen heeft subsidie gekregen als gastonderzoeker voor de samenwerking met zijn collega prof. Carlos Buchpiguel van de Universidade de São Paulo (USP). De komende drie jaar zal dr. De Vries een maand per jaar doorbrengen op de USP om verschillende onderzoeks- en onderwijsactiviteiten verder te ontwikkelen. Verwacht wordt dat er nog meer uitwisselingen van promovendi en postdoctoraal onderzoekers zullen plaatsvinden en dat er bench-fees ter beschikking worden gesteld.

Science without Borders is een grote investering in de Braziliaanse kenniseconomie. Het programma is in 2011 gestart met als doel om in een periode van vier jaar 100.000 beurzen toe te kennen aan Braziliaanse studenten, promovendi en postdoctoraal onderzoekers. De bedoeling is dat gastonderzoekers vermaarde buitenlandse academici naar Brazilië zullen aantrekken om de institutionele samenwerking te versterken en deskundige kennis te importeren.

D e Rijksuniversiteit Groningen vindt institutionele onderzoekssamenwerking met Braziliaanse partners van strategisch belang. Sinds 2012 zijn er nog vier subsidies voor gastonderzoekers toegekend om de samenwerking tussen Groningen en Brazilië te verbeteren: aan prof. dr. Truuske de Bock (epidemiologische oncologie), rof. dr. Paris Avgeriou (informatica) en dr. Marco Harmsen (medische microbiologie) voor samenwerking met de USP, en aan prof. Harrie Kampinga (celbiologie) voor samenwerking met zijn collega aan de UFRGS.

Meer informatie:

• Science without Borders en Groningen: www.rug.nl/swb