Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Social networks and informal power in organizations

23 april 2012

Promotie: mw. A. Labun, 16.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Social networks and informal power in organizations

Promotor(s): prof.dr. R.P.M. Wittek

Faculteit: Gedrags- en Maatschappijwetenschappen

Hoe werkt informele macht in organisaties?

Onder welke omstandigheden verkrijgen individuen in een organisatie informele macht? En: onder welke omstandigheden beïnvloedt informele macht de dynamiek van groepen (bijv. het ontstaan van vriendschappen) en heeft het gevolgen voor het individu (bijv. welzijn)? Daarover gaat het onderzoek van Alona Labun. Zij levert hiermee een theoretische bijdrage aan de introductie van een dynamische geïntegreerde benadering van het onderzoek naar de oorzaken en gevolgen van informele invloed in organisaties.

Labun combineert de verschillende theoretische perspectieven in één overkoepelend kader dat de aandacht vestigt op de cognitieve grondslagen van informele invloed. Door gebruik te maken van longitudinaal gemeten netwerkgegevens van twee contrasterende bestaande organisaties levert haar onderzoek nieuw inzicht in het belang van zichtbaarheid bij de ontwikkeling van informele invloed.

Alona Labun (Rusland, 1983) behaalde in 2007 haar master of science Development and Socialization in Childhood and Adolescence aan de Universiteit Utrecht. Ze deed haar promotieonderzoek bij het Interuniversity Center for Social Science Theory and Methodology ICS. Momenteel is Labun postdoc-onderzoeker bij de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de RUG.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:02