Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Delay in safe motherhood

25 mei 2011

Promotie: dhr. L.R.C.W. van Lonkhuijzen, 16.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Title: Delay in safe motherhood

Promotor(s): prof.dr. P.P. van den Berg, prof.dr. J. van Roosmalen, prof.dr. A.J.J.A. Scherpbier

Faculteit: Medische Wetenschappen

Minder overlijden door zwangerschap: kloof tussen theorie en praktijk

Wereldwijd overlijden jaarlijks zo’n 350.000 vrouwen als gevolg van zwangerschap en bevalling. De meeste van deze vrouwen wonen in arme landen. De belangrijkste oorzaken van de sterfte zijn onveilige abortus, infectie, hoge bloeddruk, hevig bloedverlies en een vastgelopen bevalling. Deze problemen zijn op papier eenvoudig te verhelpen. Maar de praktijk is weerbarstig, zo blijkt uit het promotieonderzoek van Luc van Lonkhuijzen

In zijn proefschrift beschrijft hij onder meer een ‘maternity waiting home’, een plek bij het ziekenhuis waar vrouwen aan het eind van de zwangerschap kunnen verblijven zodat ze dichtbij zijn wanneer de bevalling begint. Dit kan een goede oplossing bieden. Toch blijken er vaak nog tal van obstakels te zijn, die vrouwen verhinderen van deze mogelijkheid gebruik te maken.

In Malawi had het invoeren van een protocol en een checklist voor de behandeling van eclampsie een positief effect op de kwaliteit van zorg, zo blijkt verder uit het onderzoek. Training van zorgverleners in arme landen vergroot hun kennis wel, stelt van Lonkhuijzen vast, maar of dit ook leidt tot een verandering van gedrag en tot een verbetering van uitkomsten voor moeder en kind, is onduidelijk. In Nederland kan het invoeren van video-evaluatie op de verloskamers wellicht bijdragen aan de kwaliteit van de zorg. Zorgverleners en zwangeren blijken hier positief tegenover te staan.

Luc van Lonkhuijzen (Rotterdam, 1970) studeerde geneeskunde te Leiden en werkte vier jaar in Afrika. Hij verrichtte zijn onderzoek aan de afdeling Obstetrie en Gynaecologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) en binnen onderzoeksschool SHARE. Hij is thans werkzaam als fellow gynaecologische oncologie aan de universiteit van Toronto, Canada.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:11