De opleiding gespiegeld
Oratie: dhr. prof.dr. J.E. Tulleken, 16.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen
Titel: De opleiding gespiegeld
Faculteit: Medische Wetenschappen
Patiënten worden om uiteenlopende redenen op een intensive care (IC) opgenomen. Een belangrijk deel van de patiënten komt van de operatiekamer of vanwege een ernstige metabole ontregeling, infectie of bloeding. IC geneeskunde vormt een eigen kennisdomein, waarvoor een specifieke opleiding vereist is. De opleiding tot intensivist is een vervolgopleiding en bedraagt slechts 24 maanden. Ondermeer internisten, anesthesiologen en chirurgen kunnen zich na of ook al in de laatste fase van hun opleiding in het moederspecialisme verder bekwamen in het vak IC geneeskunde. Intensivisten worden tegenwoordig volgens het competentiemodel opgeleid. In een opleiding gestuurd vanuit eindtermen, zoals het vroeger was, lag de nadruk vooral op medisch handelen. In het nieuwe opleiden komen de andere belangrijke competenties (samenwerken, organisatie, wetenschap, maatschappelijk handelen, professionaliteit) duidelijker aan bod. Een intensivist behoort niet alleen een bekwaam medicus te zijn maar ook competent in de andere rollen in de geneeskunde: zoals collega, leidinggevende, bemiddelaar, opleider, of onderzoeker. De competenties moeten steeds bijgesteld en verder ontwikkeld worden. In de opleiding is actief leren, dat wil zeggen participerend en interactief leren op de werkplek, belangrijker dan frontaal onderwijs. Heel belangrijk is goede interactie met de opleiders en regelmatige evaluatie op denken, handelen en attitude. Om de gewenste doelen te bereiken voldoet het huidige opleidingscurriculum tot intensivist niet meer. Verzelfstandiging tot een eigen specialisme zal, naar verwacht, meer vooruitgang geven. Ook zal leren op de werkplek moeten worden geoptimaliseerd. Multidisciplinair opleiden van artsen en verpleegkundigen o.a. via simulatieonderwijs bevordert de teamprestatie en de kwaliteit van zorg op een IC.
Laatst gewijzigd: | 13 maart 2020 01:13 |
Meer nieuws
-
06 juni 2025
India-Nederland Hydrogen Valley Fellowship-programma aangekondigd
Ter gelegenheid van Wereldmilieudag op 5 juni 2025 maakten het Indiase ministerie van Wetenschap en Technologie en de RUG gisteren de start bekend van een partnerschap voor het Hydrogen Valley Fellowship-programma. Dit programma biedt getalenteerde...
-
24 maart 2025
RUG 28e in World’s Most International Universities 2025 ranglijst
De Rijksuniversiteit Groningen is door Times Higher Education gerangschikt op de 28e plek in de World’s Most International Universities 2025 ranglijst. Daarmee laat de RUG instellingen als MIT en Harvard achter zich. De 28e plek betekent een stijging...
-
05 maart 2025
Vrouwen in de wetenschap
De RUG viert Internationale Vrouwendag met een bijzondere fotoserie: Vrouwen in de wetenschap.