Skip to ContentSkip to Navigation
Society/business Science Shops Over de Wetenschapswinkels

Docenten en studenten kunnen meer uit feedback halen

31 augustus 2017

Peerfeedback krijgt in het hoger onderwijs steeds meer aandacht, maar aan de effectiviteit ervan wordt onterecht nog veel getwijfeld. Dat concludeert masterstudente Communicatie en Informatiewetenschappen (CIW) Jorieke Lindner in haar onderzoek naar de effectiviteit van peerfeedback in het hoger onderwijs. ‘Docenten zijn zich er van bewust dat goede feedback bijdraagt aan de groei van de student, maar ze weten niet altijd hoe ze goede feedback moeten geven of organiseren.’

Jorieke Lindner
Jorieke Lindner
Theorie en praktijk bij elkaar brengen

Jorieke voerde haar onderzoek uit voor de Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie, op verzoek van RUG-docenten Taalvaardigheid Frans. Jorieke deed literatuuronderzoek en koppelde dat aan de praktijk. Dat deed ze door feedback in de colleges te analyseren en goed te kijken naar de wensen van docenten en studenten. Zo kon ze adviezen geven die bewezen effectief en praktisch haalbaar waren.

Feedback als onderdeel van een proces

Effectieve peerfeedback gaat volgens Jorieke niet primair over tijdsbesparing voor de docent, zoals D66’ers Rinnooy en Wirken onlangs nog betoogden in Trouw, maar over het verbeteren van het leerproces van zowel de feedback gevende als de feedback ontvangende student. Daarom is hetbelangrijk om verder te gaan dan elkaar corrigeren, concludeert Jorieke: ‘Het gaat bij feedback ook over het aangeven van het verschil tussen het huidige niveau en het niveau wat de student zou moeten halen (feedup) en hoe de student dit kan overbruggen (feedforward). Daarnaast wordt feedback effectiever wanneer er voldoende positieve feedback wordt gegeven en er discussie over feedback kan ontstaan.’

Aan de slag met feedback: training en -formulieren

De praktische resultaten van Joriekes onderzoek zijn bruikbaar voor docenten en studenten in alle vakgebieden. Ze ontwierp een peerfeedbacktraining die docenten aan het begin van elke collegereeks in kunnen zetten om het belang van peerfeedback te verduidelijken en de kwaliteit ervan te verhogen. In deze training staat tevens de belangrijkste informatie over effectieve feedback samengevat. Daarnaast zijn er feedbackformulieren gratis downloadbaar: ‘Als deze formulieren ingevuld worden, is het niet meer nodig om ook in essays nog aantekeningen te maken. Dit scheelt de docent dus erg veel tijd. Bovendien kunnen de formulieren ook door studenten gebruikt worden wanneer zij elkaar van peerfeedback voorzien. Daarmee sla je twee vliegen in één klap.’

Laatst gewijzigd:31 augustus 2017 11:01

Meer nieuws

  • 15 juni 2021

    Van ‘gesloten’ wetenschap naar Open Science

    Vera Heininga is sinds januari 2021 de Open Science coördinator en beoogd programmaleider van het aanstaande Open Science programma van de Rijksuniversiteit Groningen. Ze promoveerde in 2017 met een proefschrift dat ten dele gericht was op...

  • 17 mei 2021

    ‘Jongeren stimuleren, dat is mijn belangrijkste taak’

    Vierenhalf jaar geleden ontving hij de Nobelprijs. Tijdens de uitreiking in Stockholm nam Ben Feringa zich voor: nu ga ik wetenschap op de kaart zetten. Zijn missie krijgt een nieuwe impuls met de oprichting van het Ben Feringa Fonds, bedoeld om de...

  • 10 mei 2021

    ‘Gun dementerenden meer vrijheid hun sociale leven vorm te geven’

    Thuiswonende ouderen met geheugenproblemen zijn buitengewoon vindingrijk om zelf controle te houden over hun activiteiten buitenshuis. Demografen Jodi Sturge en Mirjam Klaassens zijn onder de indruk. ‘Of deze mensen meer kunnen dan we denken? Nee,...