Skip to ContentSkip to Navigation
Maatschappij/bedrijvenWetenschapswinkelsOver de Wetenschapswinkels

Docenten en studenten kunnen meer uit feedback halen

31 augustus 2017

Peerfeedback krijgt in het hoger onderwijs steeds meer aandacht, maar aan de effectiviteit ervan wordt onterecht nog veel getwijfeld. Dat concludeert masterstudente Communicatie en Informatiewetenschappen (CIW) Jorieke Lindner in haar onderzoek naar de effectiviteit van peerfeedback in het hoger onderwijs. ‘Docenten zijn zich er van bewust dat goede feedback bijdraagt aan de groei van de student, maar ze weten niet altijd hoe ze goede feedback moeten geven of organiseren.’

Jorieke Lindner
Jorieke Lindner
Theorie en praktijk bij elkaar brengen

Jorieke voerde haar onderzoek uit voor de Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie, op verzoek van RUG-docenten Taalvaardigheid Frans. Jorieke deed literatuuronderzoek en koppelde dat aan de praktijk. Dat deed ze door feedback in de colleges te analyseren en goed te kijken naar de wensen van docenten en studenten. Zo kon ze adviezen geven die bewezen effectief en praktisch haalbaar waren.

Feedback als onderdeel van een proces

Effectieve peerfeedback gaat volgens Jorieke niet primair over tijdsbesparing voor de docent, zoals D66’ers Rinnooy en Wirken onlangs nog betoogden in Trouw, maar over het verbeteren van het leerproces van zowel de feedback gevende als de feedback ontvangende student. Daarom is hetbelangrijk om verder te gaan dan elkaar corrigeren, concludeert Jorieke: ‘Het gaat bij feedback ook over het aangeven van het verschil tussen het huidige niveau en het niveau wat de student zou moeten halen (feedup) en hoe de student dit kan overbruggen (feedforward). Daarnaast wordt feedback effectiever wanneer er voldoende positieve feedback wordt gegeven en er discussie over feedback kan ontstaan.’

Aan de slag met feedback: training en -formulieren

De praktische resultaten van Joriekes onderzoek zijn bruikbaar voor docenten en studenten in alle vakgebieden. Ze ontwierp een peerfeedbacktraining die docenten aan het begin van elke collegereeks in kunnen zetten om het belang van peerfeedback te verduidelijken en de kwaliteit ervan te verhogen. In deze training staat tevens de belangrijkste informatie over effectieve feedback samengevat. Daarnaast zijn er feedbackformulieren gratis downloadbaar: ‘Als deze formulieren ingevuld worden, is het niet meer nodig om ook in essays nog aantekeningen te maken. Dit scheelt de docent dus erg veel tijd. Bovendien kunnen de formulieren ook door studenten gebruikt worden wanneer zij elkaar van peerfeedback voorzien. Daarmee sla je twee vliegen in één klap.’

Laatst gewijzigd:31 augustus 2017 11:01

Meer nieuws

  • 15 november 2018

    Keuzegids 2019: RUG-opleidingen constant in de Nederlandse top

    Tien bacheloropleidingen aan de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) krijgen dit jaar van de Keuzegids Universiteiten het kwaliteitszegel Topopleiding, waarmee ze tot de top van het Nederlandse wetenschappelijke onderwijs behoren. In de categorie ‘Brede...

  • 12 november 2018

    Symposium 'Gaswinning, aardbevingen en wat nu?' op 15 november a.s.

    Het Groninger Universiteitsfonds (GUF) bestaat dit jaar 125 jaar. Tijdens een speciaal symposium met de titel ‘Gaswinning, aardbevingen en wat nu?’ op donderdag 15 november 2018, wordt daarom de 'Ubbo Emmiuspenning voor bijzondere maatschappelijke verdiensten'...

  • 06 november 2018

    Groningen blijft in trek bij Nederlandse en internationale studenten

    De Rijksuniversiteit Groningen telt per 1 november 2018 31.115 studenten met een ‘actieve eerste inschrijving’ voor een bachelor of masteropleiding. Dit is een stijging van 4,6% ten opzichte van 2017.Het totale aantal studenten dat ingeschreven is aan...