Maatschappij/bedrijven Centrum voor Informatie Technologie

Meeting XR hub: virtuele broeders en de bliksem in beeld

Wanneer:do 01-07-2021 10:30 - 12:00
Waar:Online

De XR hub organiseert tweemaandelijks een (virtuele) bijeenkomst om kennis en ervaringen te delen over de ontwikkeling en het gebruik van XR-toepassingen ( augmented reality (AR), mixed reality (MR), virtual reality (VR) en 3D ).

Aanmelden: realitycenter@rug.nl

Programma 1 juli a.s.:

10.30 uur: Welkom en introductie

10.45 uur: Broeders 3D - Margriet Hoogvliet (Faculteit der Letteren, Geschiedenis, RUG)
‘Broeders 3D’ bouwt voort op de nieuwste ontwikkelingen in Digital Humanities en Spatial Humanities door de inmiddels verloren gegane binnenruimte van het huis van de Broeders van het Gemene Leven in Deventer in de periode 1450-1500 te reconstrueren. De interactieve reconstructie van twee binnenruimtes met 3D-modellen van originele vijftiende-eeuwse boeken, schrijfgerei en meubilair levert nieuwe inzichten op in de geschiedenis van het religieuze lezen en de preekactiviteiten (collationes) van de Broeders. De 3D-modellen van de boeken worden gekoppeld aan de gedigitaliseerde exemplaren van de Athenaeumbibliotheek in Deventer. ‘Broeders 3D’ biedt studenten een spannende historische excursie en de website zal ook openstaan voor publieksactiviteiten.

11.00 uur: Imaging Lightning with the LOFAR Radio Telescope - Brian Hare (Kapteyn Instituut, Rijkuniversiteit Groningen)
In grote wolken zorgt de luchtcirculatie ervoor dat de ijskristallen in de luchtstromen tegen elkaar wrijven, waardoor statische elektriciteit ontstaat. Op een gegeven moment ontstaat een spontane ontlading die we kennen als bliksem. Ondanks dat het zo'n bekend fenomeen is, weten we nog steeds niet hoe het ontstaat en hoe het zich kan voortplanten over horizontale afstanden van enkele tientallen kilometers.
Om dit te onderzoeken gebruiken we LOFAR, een radiotelescoop met als centrum Exloo in Drenthe, en met antennes verspreid over Europa om 3D-films te maken van de ontwikkeling van een bliksemflits. Een van de uitdagingen is om de vele ordes van grootte in de schalen van belang te dekken. Een flits kan een seconde duren, maar om de dynamiek te begrijpen, willen we misschien zien wat er gebeurt op de schaal van microseconden (10-6 s). Een flits kan een afstand van 10 km bestrijken, maar we willen misschien details van 10 m zien. En dat alles in 3D.

In de presentatie zullen enkele van onze nieuwste resultaten worden getoond en zal worden uitgelegd hoe de door het CIT ontwikkelde 3D-imaging zal helpen bij de interpretatie van onze beelden.

11.15 - 12.00 uur: Informele meeting in Gather.town

De taalvoering is Engels.

Wil je hierbij aanwezig zijn? Meld je dan aan via realitycenter@rug.nl